Elin Ahldén har tidigare haft flera chefsuppdrag på bland annat pr- och varumärkesbyrån Friends Agenda och telekomjättar som Telenor och Ericsson. Men karriären började med ett journalistvikariat på Motala & Vadstena tidning.

– Det var väldigt roligt och där lärde jag mig konsten att skriva. Men jag är noga med att inte kalla mig för journalist, även om jag har jobbat redaktionellt i flera år. Så småningom rekryterades jag därifrån som reporter till Ericsson.

Någon direkt plan för karriären har hon aldrig haft. Istället har hon gjort det som verkat roligt vilket resulterat i att hon "snubblat" in på flera intressanta vägar. Elin Ahldén har bott en tredjedel av sitt liv utomlands och beskriver sin uppväxt som rotlös men kärleksfull.

– Jag har gått i skola i sex länder utspridda på tre kontinenter. Men jag är inget rikt diplomatbarn utan mina föräldrar var missionsarbetare.

Hur har det påverkat dig att flytta runt så mycket som ung?
– Jag har alltid känt mig nyinflyttad och annorlunda. Många gånger har jag stått på en helt ny skolgård och inte riktigt vetat vilka reglerna är. Men samtidigt fortsätter jag ju att utsätta mig för det frivilligt. Det positiva är att flyttandet gjort mig självständig och anpasslig. Och framförallt lär man sig att hitta tillfredsställelse i att upptäcka det som är annorlunda.

Efter gymnasiestudier i Motala flyttade Elin Ahldén utomlands igen.

– Jag skulle egentligen bli läkare, för det blev man i min familj. Men i stället flyttade jag utomlands och pluggade precis det jag tyckte var kul.

Först styrde hon mot USA och sedan vidare till Kanada. Från åren utomlands fick hon med sig en femårig utbildning i litteraturvetenskap, filosofi och latin. Föräldrarna var skräckslagna och undrade vad hon skulle bli, men de akademiska studierna har hon nytta av varje dag. På högskolan lärde hon sig att ta in stora mängder information, kritiskt tänkande och att sätta sig in i avancerade resonemang.

Livet i USA beskriver hon som oerhört befriande. Där levde Elin Ahldén campusliv och träffade några av de mest fritänkande personerna hon mött. Det var också där hon för första gången uttalade ett tydligt feministiskt ställningstagande.

Elin Ahldén har mångårig erfarenhet från börsnoterade teknik och it-företag. Och överallt har männen varit i majoritet. Hon har också suttit som enda kvinna i en manlig ledningsgrupp.

– Jag har tillbringat majoriteten av min karriär snett bakom en snubbe i slips. Min uppgift har varit att hjälpa honom att vara tydlig i sin kommunikation. Det är en väldigt trygg plats – att stå snett bakom en man. Det är lätt att fastna där.

Men på Mindmakers PR gör du inte det, hur känns det?
– Nej precis, nu har jag sökt mig till en ny skolgård igen. Det känns enormt spännande, men uppriktigt sagt är jag inte helt bekväm i det än. På ett sätt är jag förändringsobenägen, samtidigt kan jag inte låta bli att kasta mig in i saker. Dessutom är jag en övertygad feminist, och man kan inte stå på barrikaderna och gaffla om halva utrymmet men sedan inte ta tillfället när man får det.

Mindmakers PR:s vd Christina Saliba har beskrivit Elin Ahldén som en "drömrekrytering" och "en av Sveriges bästa pr-konsulter".

– Det är otroligt generösa ord. Att få höra det från henne gör mig förstås väldigt glad. Och visst gör det att jag känner att jag måste vara modig och prestera. Christina är duktig på rekrytering. Hennes styrka är att hon, till skillnad från många andra, vågar rekrytera personer som är olik henne själv.

Elin Ahldén tycker att det är problematiskt att rekryteringen inom företag ofta är väldigt homogen. Hon menar att det intressanta är just när det uppstår skav och friktion, och tror att man måste arbeta på bred front för en ökad mångfald. Själv beskriver sig Elin Ahldén som en vit medelklasstjej från landet med socialliberala värderingar.

– Jag är otroligt politiskt korrekt. På ett sätt är jag så tråkig så klockorna stannar, samtidigt finns det en friktion i mig som gör att jag antar utmaningar.

Chefsrollen ser Elin Ahldén som en förtroenderoll – ett officiellt mandat. Och en bra chef, enligt henne, ska till stor del vara en servicefunktion men också inge trygghet och förtroende. Men med ett sådant ansvar följer risken att folk blir besvikna.

Har du upplevt att du gjort folk besvikna?
– Ja absolut, det är oundvikligt. Där får man hålla isär människan och yrkesrollen. Och komma ihåg vilket uppdraget är.

Hur skapar man en arbetsplats där de anställda kan utvecklas?
– För det första måste man utgå från att de anställda vill göra ett bra jobb. Se till att folk har förutsättningar att utvecklas. Våga låta dem prova sina vingar. Och stötta hela vägen. Om man misslyckas ska man ha en kram och inget annat. Alla svagheter man har är styrkor så länge man är medveten om dem.

Med flera ansvarstyngda yrkesroller i bagaget har det ibland blivit långa arbetsdagar för Elin Ahldén. Men sina två söner beskriver hon som en effektiv spärr mot att ta med sig jobbet hem.

– Men det är klart att det är en utmaning att vara småbarnsmamma och samtidigt tycka att man har ett väldigt roligt jobb. Jag jobbar oftast när barnen har somnat. Men jag är i tid till hämtning dessemellan.

Det roligaste med pr-branschen tycker Elin Ahldén är att hon får insyn i så många olika verksamheter, stora som små. Samtidigt insåg hon ganska snabbt att grundlösningarna ofta liknar varandra.

– I slutänden handlar det om att hitta sätt att relatera till sin omgivning. Att göra sig själv begriplig. Vi i kommunikationsbranschen är hantverkare som arbetar med relationer. Det finns en oerhörd tillfredsställelse i att man tar sig an någonting tillsammans, bygger vidare på det och sedan blir färdig. Det är ju inte sällan någons livsverk man jobbar med.

Elin Ahldén förklarar att hon värdesätter snällhet på en arbetsplats och i kundrelationer. Hon vill att det ska finnas en genuin omtanke. Och hon tror att hon blivit mindre cynisk med åren.

– Ingen pr är så bra som den som är varm. Den behöver inte vara ironisk och distanserad utan kan med fördel vara ogenerad och varm. Det är Always kampanj #likeagirl ett bra exempel på.

Vad förväntar du dig av ditt nya jobb som byråchef?
– Jag förväntar mig att lära mig massor, att få större förståelse för hur byråer jobbar och att få vara med och driva utvecklingen i pr-branschen i Sverige.

Hon berättar vidare att hon upplever att byråer inom branschen ofta hetsas mot varandra.

– Men vi är ju lika mycket kollegor som konkurrenter. Det är viktigare för mig att driva, bibehålla och öka värdet i det vi gör gentemot våra kunder än att kannibalisera på någon annan pr-byrå. Då kommer vi bara att äta upp varandra.

Vad ser du för utmaningar i pr-branschen i dag?
– Vi ser hur kommunikation klättrar allt högre upp i företagen vilket gör vår uppgift både roligare och svårare. Dessutom är kanalerna att nå ut oändliga. Det skapar förstås möjligheter och gör kommunikation mer angeläget, men det innebär också att en massa andra vill in och att kraven blir större på oss som ska hjälpa till. Det är helt klart en bransch i rörelse där de största hoten också är också de största möjligheterna.

FAKTA/Elin Ahldén
Ålder: 37
Bor: Bromma
Uppvuxen: Främst i Vänersborg, Kongo, och Motala
Utbildning: En bachelor i litteraturvetenskap och en master i komparativ litteraturvetenskap
Karriär i korthet: Friends Agenda, Telenor, Ericsson, Motala & Vadstena tidning
Drivkraft: Sin vetgirighet och rastlöshet
Hobby: Läsa matbloggar (och drömma om när det går att laga rolig mat till ungarna)
Medievanor: Konstant social media-flipprande på mobilen. Utöver det har Elin Ahldén ett par pappersprenumerationer och hon lyssnar mycket på den amerikanska radiokanalen NPR.
Senaste bok: "Gut Symmetries" av Jeanette Winterson och "Stalins kossor" av Sofi Oksanen