"Bikes vs cars" invigde Tempo dokumentärfilmsfestival i Stockholm i måndags. I filmen driver Fredrik Gertten tesen att samhällsmodellen där bilen är i centrum har skapats genom långsiktig lobbying från bland annat bilindustrin.

– Bilberoendet är ingen naturlig utveckling till följd av att bilen är bäst som färdmedel. Och ur svenskt perspektiv så måste man ställa sig frågan om det finns en koppling mellan Scania och Volvos starka ställning och hur vår stadsplanering ser ut, säger Fredrik Gertten till Resumé.

Ett exempel på bil-lobbysiternas makt som Fredrik Gertten lyfter fram i dokumentären är Los Angeles som gick från att ha ett av världens mest utvecklade kollektivtrafiknät till att vara en stad där bilismen helt har tagit över.

– Här har industrin tillsammans med det politiska etablissemanget gjort att man i dag har en stad där man inte längre kan ta sig från plats a till b. Motorvägar skär genom staden och timslånga köer är vardag. Det här är en modell som sedan har kopierats runtom i världen.

Fredrik Gertten lyfter också fram att dagens lobbying understöds av påkostade reklamkampanjer från biltillverkarna som befäster bilen som en naturlig del av samhället.

– Bilindustrin lägger i dag ner miljardbelopp på reklamfilmer. Varje bilreklam är propaganda för bilen som en naturlig del av ett samhälle. Volvos film med Robyn visar hur hon kör omkring i ett stilla Los Angeles. I verklighet skulle hon sitta fast i bilköer.

Vad tycker du om bilden av bilism som porträtteras i reklamfilmer?
– Det är klart att den är falsk och biljättarnas reklamfilmer har kopierat sig själva sedan 1950-talet med snygga reflektioner och flashiga miljöer. Människor köper bilarna och fastnar i bilköer.

– Bilreklamen visar hur ojämn kampen om utrymme är. Entreprenörerna som står bakom kollektivtrafiken har inte alls samma resurser att skapa propaganda och det skapas en obalans i medieutrymmet.

Som en motkraft till bilindustrin skildrar Fredrik Gerttens dokumentär cykelrörelsen som dominerar städer som Köpenhamn och Amsterdam.

– Allt fler unga hippa människor, som exempelvis reklamare, väljer ett liv inne i staden och väljer att cykla i stället för att sitta fast i en bilkö. Bilens största utmaning är att det anses så omodernt att sitta fast i bilköer. Då måste bilindustrin hitta nya sätt att nå den yngre målgruppen. Volvos reklamfilm med Robyn är ett exempel på hur bilindustrin försöker hitta nya förebilder.

I morgon visas filmen i riksdagen och på fredag har "Bikes vs Cars" premiär på 30 svenska biografer.