Sedan tidigare stödjer inte Apples webbläsare Safari, som står för runt 60 procent av all mobiltrafik, Flash. Samma beslut har också Youtube, Firefox och Amazon tagit. Från och med i dag kommer inte heller Google Chrome, som står för cirka 40 procent av all internettrafik, att stödja formatet.

Det innebär att en majoritet av alla människor som besöker sajter via sin webbläsare inte kommer att kunna se autostartande rörliga annonser. Enligt en undersökning som Business Insider refererar till är 90 procent av alla rörliga banners i dagsläget skapade i Flash.

Hur stor den siffran är i Sverige är oklart. Men IAB:s vd Charlotte Thür menar att dagens paradigmskifte kommer att innebära problem för många annonsörer som syns genom banners.
– Det är mer än vad jag trodde. Jag vågar mig inte på någon procentsats, men det kan vara uppemot hälften av alla banners som är byggda i Flash, säger hon.

Trots sin ålder är Flash fortfarande den teknik som dominerar på marknaden.
– Men nu blir det inte riktigt hållbart längre. Framför allt är det autostartande rörliga banners (autoplay rich media) som nu bara blir en grå ruta i Chrome, säger Charlotte Thür.

Med anledning av Googles besked ändrar nu IAB Sweden i Svensk Displaystandard. Framöver är det endast HTLM5 som gäller, vilket kommer att skapa huvudvärk för många eftersom tekniken i dag endast står för en liten del av alla rörliga banners.
– Det är mycket som ska hända nu. Det här är en jättestor grej för branschen och det gäller att alla har kompentensen som krävs för att göra HTLM5-annonser på ett bra sätt. Byråerna måste snabbt förstå hur de ska bygga bra annonser med ny teknik, för nu är det kört med Flashannonser. Det blir för många fallback-lösningar om man lägger krut på ett material som inte fungerar.