Sprinkle startade 2013 och har sedan dess varit ett av Sveriges snabbast växande medieteknikföretag. Bolaget tillhandahåller avancerade lösningar för hur innehåll presenteras och distribueras på mediesajter. Syftet är att öka publicisternas trafik och att ge annonsörer en optimal distributionskanal native advertising. I dagsläget används tekniken av över 500 publicister i Europa.

– Hela Internet präglas idag av personalisering, där användarupplevelsen automatiskt anpassas baserat på personliga intressen och kontext. Med hjälp av artificiell intelligens och personliga rekommendationer skapar vi mer engagemang på mediesajterna, vilket också leder till högre intäkter, säger Magnus Hultman, vd på Sprinkle i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Saplos expertis inom textanalys och maskininlärning är i världsklass. Genom att få in dem i teamet tar vi ett stort steg framåt och skapar en lösning som är mycket konkurrenskraftig internationellt.

Saplo startade 2008 som en plattform för automatiserad textanalys för medieföretag. Tekniken har hela tiden legat i framkant med bland annat mycket arbete inom maskininlärning. Under åren har Saplo erhållit många priser och utmärkelser som t ex finalist i Seedcamp i London och blivit listat som ett av Sveriges tjugo mest innovativa bolag av Svenska Institutet.

– Med kombinationen av avancerad teknik och framgångsrikt sälj - som Saplo och Strossle ger - vill vi skapa en oslagbar tjänst för publicister. säger Mattias Tyrberg, vd på Saplo i en kommentar.

Sprinkle påbörjade 2014 en internationell expansion och företaget har idag kontor i Stockholm, Malmö, Olso, Köpenhamn, Amsterdam och Madrid. För att tydligare särskilja sig från andra bolag väljer man nu också att byta namn på det gemensamma bolaget från Sprinkle till Strossle. Namnbytet genomförs formellt under september då också en helt ny visuell identitet presenteras.