Resumé skrev om kändissponsringen i veckans tidning. Flera agenturer har startats för att agera mellanhand för annonsörer och medieprofilerna. Annonstrenden omsätter miljoner och vi lär få se betydligt fler sponsrade inlägg i framtiden.

Tourn är listad på Aktietorget. Bolaget fungerar både som en plattform för teknik och en marknadsplats där annonsörerna kan komma i kontakt med nya publicister vars hemmaarena är YouTube, Instagram och Facebook. Platserna besöks av cirka 20 miljoner besökare varje månad.

– Annonsörerna behöver inte själva leta efter bloggare att samarbeta med, med vår plattform kommer de direkt till dig. Företagen kan kostnadsfritt skapa en kampanj och få information om vilka influencers som är intresserade av att samarbeta med dig och hur mycket de vill ha betalt för sitt samarbete, säger Tourns vd Robin Stenman i en kommentar.

Nu har Tourn ingått samarbete med mediebyrån 3Kronor och hoppas även kunna attrahera andra mediebyråer.

– Det är fortfarande oklart exakt hur medielandskapet kommer se ut i framtiden, men en större andel kommer inte längre kunna rymmas exklusivt inom de stora mediehusens byggnader. Med Tourn kan vi använda potentialen även i de delar som hamnar utanför mediehusen, säger Albert Säfström, contentansvarig på 3Kronor.

Tourn är en av de största marknadsplatserna i Sverige för samarbeten i sociala medier med en räckvidd på 160 000 influerare i en plattform. Målet är att lansera plattformen i flera länder.