Resumé berättade tidigare idag om Dressmanns nya kampanj där klädesmärket visar upp ”vanliga” män i kalsonger för att förmedla känslan av att du är perfekt precis som du är.

Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm, och flitig skribent i framförallt jämställdhetsfrågor. Enligt henne är reklamen är flipp.

– All reklam som testar nya grepp och ifrågasätter normer är bra för både branschen och samhället i stort. Den säger väldigt rakt på sak att Dressmann har kalsonger för alla, vilket ju passar bra för ett varumärke som är så brett, säger Nina Åkestam till Resumé.

Vad säger reklamen?

– Jag tror att de flesta i målgruppen inte tänker så mycket längre än huvudbudskapet: här finns det kalsonger som passar dig, oavsett hur du ser ut. Från det perspektivet är naturligtvis försäljning och varumärkesbyggande huvudpoängen. För oss som är specialintresserade av reklam och normer tycker jag att kampanjen tydligt tar spjärn mot hur reklam, inte minst Dressmanns egen, brukar se ut och försöker förmedla en förändring mot ett mer modernt synsätt. Mångfald i reklam är ju väldigt trendigt just nu.

Samma reklam hade dock blivit starkare med kvinnor.

– Eftersom 90 procent av alla objektifierande bilder i media föreställer kvinnor brukar vi reagera starkare när normen för "reklamkvinnan" bryts. Vi är mer vana att se män i olika former i reklam. Alltså tror jag att effekten skulle bli starkare med kvinnor. Å andra sidan har vi ju också sett mer av femvertising på senare år, män, kroppsnojor och reklamångest har inte diskuterats så mycket.

Nina Åkestam tror att detta kan innebära ett lyft för Dressmanns varumärke.

– Dock hänger det på om det här är en one-shot eller om de lyckas få idén att bli trovärdig rakt igenom. Det har varumärken som exempelvis Dove lyckats sämre med, trots många bra initiativ, säger hon.