Genom historien har människor brottats med skeva kroppsideal. Ideal där någon annan har bestämt vad som är vackert och vad som inte är det.Så sent som i förra veckan kritiserades Calvin Kleins reklam i Stockholms tunnelbana för att vara könsdiskriminerande.  

En undersökning som  Dressmann tagit fram tillsammans med TNS Sifo visar att en tredjedel av männen i Sverige och Norge haft negativa känslor kring sina kroppar det senaste halvåret. Faktum är att många män oroar sig mer över hur de ser ut än över sin ekonomi och sina relationer. 

Majoriteten anser att vår ohälsosamma kroppsfixering är ett resultat av det som visas i media och reklam. Dressmanns senaste kampanj är ett försök att bidra till förändring. 

"Vi kan inte förändra världen på en dag. Men vi måste börja någonstans. Som ett första steg lanserar vi vår nya kampanj för Man Underwear som visar att varje man är perfekt precis som han är.", skriver klädkedjan i ett pressmeddelande.

 – Vi hoppas kunna bidra till att förändra den ensidiga bild av kroppar och kroppsideal som modeindustrin förmedlar.Vi vill få bukt med föreställningen att vissa kroppar är bättre, vackrare eller mer normala än andra. Vi vill helt enkelt visa att det inte finns en perfekt man, bara perfekta män, säger Dressmanns marknadsdirektör Knut Vidar Nilsen i en kommentar.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors, produktionsbolaget Indio och fotograf Peter Gehrke. Kampanjen består av tv-reklam, utomhusreklam, tidningsannonser och digital marknadsföring och kommer att lanseras idag i Sverige, Norge, Finland och Österrike. Musiken är Maja Francis nya version av Billy Joels klassiker "Just the Way You Are". Borg & Lundell har stått för strategi kring PR och kommunikation.