Intresset för Apples keynotes växer. Från att ha bevakats av främst tech- och elektronikpublikationer hamnar de uppdaterade produkterna på nyhetsplats i Sveriges Radio, SVT, SvD, DN samt Expressen och Aftonbladet. På Twitter är vissa journalister kritiska kring rapporteringens relevans.

"Varför är Apples produkter stora samhällsnyheter? Apropå väldigt långt inslag i @SR_P1morgon", skriver Arbetets tillförordnade chefredaktör Liv Beckström.

Intellectas seniora rådgivare Fredrik Wass var en av dem som följde eventet i natt.

– Publiciteten blir inte alls lika stor när det kommer till Android, Apple som företag är intressant ur ett näringslivsperspektiv som världens största it-bolag. Deras produkter får konsekvenser för den globala ekonomin. På amerikanska börsen beskrivs Apple som ett draglok som påverkar kursen för många andra bolag. Det finns samhällsekonomisk relevans i rapporteringen. Deras produkter får också konsekvenser för hur vi arbetar, inte minst i vår bransch. Därmed inte sagt att det är den aspekten som svenska medier väljer att bevaka.

– Samtidigt är Apples produkter överrepresenterade i medierna. Jag tror att det beror på att de flesta journalister använder Apples produkter, som exempelvis iPhone, både som arbetsverktyg och i sin privata konsumtion.

Finns det flera anledningar?
– Just i Sverige har Apple en stor dominans. Deras presentationer har blivit en källa till nyheter ända sedan iPhone-lanseringen för åtta år sedan. I grund och botten handlar det om smart pr-arbete och paketering av produkterna. Det är Steve Jobs som systematiskt skapat den hajp som nu förs vidare av Tim Cook, det blir intressant att se hur länge det håller i sig.

Fredrik Wass tror också att den enorma publiciteten kring Apples presentationer handlar om att medierna i en högre utsträckning förhåller sig till varandra.

– Det finns en flödesbubbla där journalister tittar på vad andra medier skriver och vad som blivit snackisar i sociala medier. Apple befinner sig i motsatsen till medieskugga, det twittras extremt mycket och kan liknas vid en global masspsykos. Största problemet för Android när det kommer till medial exponering är att det är så många aktörer som är inblandade.

En stor del av Apples framgång ur ett pr-perspektiv kommer till paketeringen av produkterna menar Fredrik Wass.

– Man var inte först med touch-screen, långt ifrån, men det var iPhone som skapade genombrottet för iPhone. Här var det inte innovationskraften som gjorde att Apple lyckas förändra beteenden för hur vi arbetar och lever. Det var paketeringen som var avgörande.

När tror du hajpen kommer att försvinna?
– All jättar kommer att falla förr eller senare, så är det. Det finns en risk i själva hajpen och samtidigt är hajpen en del av själva framgången. Sedan iPhone lanserades 2007 har folk suttit och väntat på nästa bomb. Men den har aldrig kommit. Det har aldrig blivit lika stort. Apple går bra så länge den globala mobil- och it-marknaden växer, men alla väntar på att bolaget ska ta oss in i nästa paradigm. Det skulle kunna ske när tekniken för Virtual Reality, självstyrda bilar eller Oculus Rift blir så billig att Apple kan göra en produkt för framtiden.