Regeringen fattade i dag beslut om direktiven till en ny spelutredning. Den handlar om att växla modell från dagens spelmonopol, till ett system där utländska spelbolag får tillstånd att verka här, via licenser. En modell där de utländska aktörerna bland annat får betala avgifter och skatt i Sverige och måste acceptera annonsbegränsningar.

– Det är bra att arbetet nu kan komma igång och att det inte råder något som helst tvivel om att det är ett icke-diskriminerande licenssystem som är för handen. Mot den bakgrunden är det välkommet att utredaren särskilt ska pröva lämpligheten i om staten själv ska äga spelbolag, säger Gustaf Hoffstedt generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel i en kommentar.

Tidigare i veckan berättade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson för Resumé att han välkomnade regeringens utredning, men såg också att medieföretagen själva måste ta ett ansvar för att anpassa sig till det nya systemet.

– Jag sätter stora förhoppningar till det nya licenssystemet, men jag gör det i självkritisk vetskap om att medieföretagen också har ett ansvar att ta med ökad självsanering av annonser, sade Expressen chefredaktör Thomas Mattsson till Resumé i tisdags.

Orden från Expressens chefredaktör väcker en förhoppning hos Maria Lindström, generalsekreterare för Spelbranschens etiska råd.

– SPER välkomnar att Thomas Mattsson nu går ut med att medieföretagen har ett ansvar att ta med ökad självsanering av annonser. Media bör ta ett ansvar för att städa bort de värsta exemplen på oetiska annonser. Exempelvis borde inte nätcasino får marknadsföras med höga bonusar. Utformningen av dessa bonusar är något som vi vet kan trigga spelproblem, och nätcasino är ett riskfyllt spel som det inte finns tillstånd för i Sverige. Jag hoppas att på att inom kort få se att Expressen och andra medieföretag påbörjar en självsanering av annonser, säger hon till Resumé.