Hegeli Public Affairs var en av de byråer som var mest kritiska kring Kreabs kontakter med Sverigedemokraterna. Nu väljer pr-byrån att gå ur branschorganisationen Precis. Man är kritiska till hur Precis och dess ordförande Anna-Karin Hedlund valt att inte ta ställning i frågan.

Så här sade Precis Anna-Karin Hedlund i samband med att Resumé pratade med henne i förra veckan:

– Det är upp till varje företag att göra avvägningen på egen hand. Det är alldeles uppenbart att olika byråer har olika ståndpunkter. Föreningen har ingen gemensam åsikt, annat än att det goda omdömet alltid ska vara signum för en konsult hos en byrå i Precis.

– Vi blev förvånade över att Precis inte tog ställning. Samtidigt har jag viss förståelse. Det är upp till varje byrå att göra som de vill och Kreab är en stor aktör då blir det extra svårt för en branschorganisation att göra något. Vi tyckte det var viktigt att ta ställning och tvekade aldrig på att ta det här beslutet. Det handlar om att stå upp för alla människors lika värde hela vägen, säger pr-byråns grundare och vd Richard Hellmark till Resumé.  

Anser du att Precis behöver tänka om i den här frågan?
– Allting är föränderligt, inget är hugget i sten och det är viktigt att diskussionen lever vidare. Man kan fråga sig varför vi då lämnar om vi vill påverka samtalet. Det är en god invändning. Men som liten byrå har man inte särskilt goda möjligheter till inflytande. 


I ett brev till Precis på Hegeli Public Affairs hemsida skriver pr-byrån utförligare om anledningen till beslutet.

Precis ordförande Anna-Karin Hedlund tycker att det är beklagligt att Hegeli Public Affairs lämnar branschorganisationen utan diskussion.

– Jag fick veta det här via mejl. Det är beklagligt att de inte kan ha en dialog innan de meddelar sitt beslut. Att de inte tar den kontakten gör att beslutet känns oreflekterat. De skriver att beslutet handlar om att vi inte tar ställning till våra medlemmars kontakter med Sverigedemokraterna och det står fast. Däremot är det en fråga vi diskuterar. Det är en känslig och komplexfylld fråga som jag vet också diskuteras på byråer och bland deras kunder, säger hon till Resumé.

Hon understryker att Precis inte kommer tänka om kring kontakterna mellan medlemsföretagen och Sverigedemokraterna:

– Vi har inte det mandatet och vi ska som branschförening inte ha åsikter kring hur våra medlemmar agerar i den här frågan.

Richard Hellmark framhäver att frågan blir extra knepig för er med tanke på den makt som Kreab sitter på. Hur ser du på den beskrivningen? 
– Nej, så skulle jag inte säga. Det spelar ingen som helst roll utan är mer en principiell fråga för oss. Det finns ingen relevans i det påståendet.