Claes de Faire tillträdde tjänsten som chefredaktör för Resumé efter Viggo Cavling för drygt fyra år sedan. Under den perioden har han också varit tf chefredaktör för Veckans Affärer samt dess förlagschef.

Sedan 2014 kombinerar han tjänsten på Resumé med uppdraget som förlagsdirektör på Svenska Nyhetsbrev.
– Jag har en föreställning om att jag vill se näringslivet och världen med andra ögon än journalistens och det har lett mig fram till den här ändringen på min karriär. Världen har aldrig varit mer spännande att leva i än nu och det kommer aldrig bli så enkelt att verka i näringslivet som det är idag. Det gör mig väldigt nyfiken och i det sökande har Novare och jag hittat varandra, säger Claes de Faire.

Uppdraget hos Novare innefattar ansvar för affärsutveckling och att bygga upp ett digitalt affärsområde men också att vara executive search-konsult.
– Claes de Faire är sen 70-talist och jag är tidig 60-talist och därmed har Claes kompetenser och kunskaper, inte minst kring det digitala, som vi behöver för att fortsätta att vara innovativa inom Novare. Med åren har jag även lärt mig att han är en duktig personkännare och har ett mycket stort nätverk i Sverige vilket är mycket viktigt i vårt hantverk, säger chefsrekryteraren och grundaren av Novare Human Kapital, Fredrik Hillelson

Men det är inte varit något enkelt beslut att ta.
– Jag har varit i den här miljön i 11 år och under tiden får man starka band med människor. För mig som började här som ung reporter och sedan haft förmånen att få arbeta med fantastiska människor som hjälpt mig att vara chefredaktör känns det rörande. Men jag kom till en position där jag tänkte; nu är jag 37 år och har varit verksam i samma område i över 10 år. Om jag inte byter jobb nu, när ska jag göra det då? Erbjudandet från Novare kom väldigt lägligt och jag imponeras över tankekraften och kreativiteten som finns där. Jag tror att jag kan bidra och göra nytta där.

Bland höjdpunkterna nämner Claes de Faire den stora ökningen som Resumé har gjort under de senaste åren samt serien #baramänniska som har belyst baksidorna i kommunikationsbranschen, etableringen av det digitala Innovationsförlaget och inom Svenska Nyhetsbrev lanseringen av Kapital.
– Jag är väldigt ödmjuk inför förändringarna som den svenska mediebranschen står inför. Själv är jag besjälad av idéen att mediehus ska gå mot att bli kunskapshus och då kunna addera en helt ny affärsmodell. Jag förvånas över att det inte sker i högre och tydligare grad. Vi har åtminstone en strategi för den resan och en påbörjad väg.

Sökandet efter en ersättare till Claes de Faire påbörjas omgående och leds av Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media.
– Claes kommer att vara saknad både på Resumé och Bonnier Business Media. Under den tid som Claes varit chefredaktör och förlagschef han utvecklat Resumé från ett traditionellt magasin till ett modernt mediehus med digitalt fokus. Och under det dryga år som han lett våra betalda nyhetsbrev har han förnyat flera produkter och startat helt nya. Claes är en person med en extremt hög innovationsförmåga och ett stort affärssinne. Jag önskar honom alla lycka i fortsättningen och det kommer bli svårt att ersätta honom, säger han.