Anna Herdenstam, Hanna Malmodin och Hannes Nelander. Det är några av toppnamnen som har rekryterats till Expressen TV under den senaste tiden.
Men de är långt ifrån de enda som har knutits till satsningen. Tidningen har i en rekryteringsoffensiv knutit till sig drygt ett 20-tal medarbetare till – för att jobba både bakom och framför kameran.

– Den storsatsning vi nu gör på nyhets-tv är avgörande för att fortsätta den kraftiga tillväxten och nå målet om att bli Sveriges främsta digitala nyhetskälla, sa Klas Granström, redaktionschef och ansvarig för digitala medier på Expressen, till Resumé i augusti i samband med sina nyrekryteringar.

Men satsningen kan ha lett till att andra tjänster får stryka på foten. Resumé erfar att tidningen kommer att minska personalstyrkan på andra områden, och att det kan röra sig om cirka 25 tjänster.

– Jag kan bekräfta att det går rykten på tidningen om att personal ska sägas upp, men jag kan inte bekräfta att det kommer att ske, säger Jan Spångberg, fackklubbsordförande på Expressen.

– Det pågår ett ständigt arbete för att spara in pengar i hela branschen – det är allmänt känt. Rykten på tidningen säger att budgeten för 2016 kan medföra om inte vissa nedskärningar – så ett gnetigt sparande, säger han.

Vi har uppgifter på att det rör sig om att 25 personer kan sägas upp. Kan du bekräfta det?
– Nej – vi har inte fått besked om att arbetsgivaren vill så – men samtidigt kan jag inte utesluta att det kan bli nedskärningar, säger Jan Spångberg.

Inte heller chefredaktör Thomas Mattsson vill bekräfta Resumés uppgifter.
– Vi har inte fattat några sådana beslut, vi har inte MBL:at nästa års budget och heller inte fastställt den i styrelsen. Följaktligen har vi heller inte kallat till några förhandlingar med facket om att öka eller minska organisationen, det senaste beskedet är - som vi sagt tidigare - att vi gör en satsning på Expressen TV, skriver han i ett mejl, och fortsätter:

– Det går alltid rykten i budgettider, men jag kan i dagsläget inte kommentera uppgifter om vare sig nya lanseringar eller resursoptimering. Det vore fel att spekulera, men det är förstås angeläget att hela tiden organisera sig för fortsatt trafikväxt och ökade digitala intäkter.