Henrik Åström har arbetat på öltillverkaren Spendrups Bryggeri i sju år, de senaste fyra som marknadschef. Han har även en bakgrund på Barilla där han arbetade med Wasabröds varumärken.

Den 1 februari 2016 tar han över som marknadschef på ett annat familjedrivet företag – nämligen Max. Här kommer han leda och utveckla marknadsavdelningens arbete inom reklam, design, PR och sociala medier.

– Det ska bli riktigt kul att leda marknadsarbetet på ett företag som jag nyfiket följt under många år. Det ska också bli spännande att få vara med konsumenten hela vägen fram till köp, säger Henrik Åström till Resumé och fortsätter:

– Den stora gemensamma nämnaren mellan företagen är att båda är starkt entreprenörsdrivna familjeföretag med hängivna ägare. Jag trivs bra i den typen av miljöer och känner att det här går att agera lite snabbare än i andra typer av strukturer. Familjeföretag drivs ofta upp av en stolthet kring produkterna.

Hur ska du få Max att lyfta?
– Max har en stark position som jag vill bygga vidare från, hur jag ska göra det har jag ärligt talat ännu inte den blekaste aning om. Jag måste lära mig branschen, företaget och lära känna mina kollegor först innan jag kan svara på det.

Henrik Åström kommer ta en plats i Max ledningsgrupp.

Max Hamburgerrestauranger startades 1968 av Curt Bergfors och hans sambon Britta. Idag är bröderna Richard och Christoffer vd respektive vice vd över totalt 102 restauranger i Sverige och ytterligare ett tiotal i Norge, Danmark och Förenade Arabemiraten.