I helgen anordnas Comic Con och Gamex-mässan på Friends Arena i Solna. Eventet väntas locka en stor skara besökare som är intresserade av spel, filmer, serier och populärkultur. En av de stora aktörerna på plats är Youtube-nätverket Splay som tar dit flera av sina största stjärnor. Med på tåget är också Max, som kommer att finnas väl representerade i deras monter. 

– Det är ett initiativ inom ramen för en integrerad kampanj för en ny produkt. Kampanjen rullar i alla medier och sedan avsätter vi alltid en del pengar för att kunna testa och utveckla nya saker. Det handlar om initiativ som hänger ihop med de övergripande kampanjerna där vi testar olika idéer och kanaler för att nå specifika målgrupper, säger digitalchefen Kristoffer Stenqvist.

Proukten i fråga är en relansering av hamburgaren Pepper Jack n Bacon. Ett annat exempel på hur Max försöker tänka annorlunda är när de innan sommaren samarbetade med podden Alex & Sigge vid lanseringen av Grand Deluxe Brioche.

Har det blivit svårare att nå unga med breda kampanjer?
– Det något uttjatade snacket om att tv tappar – det är klart att det påverkar oss och andra annonsörer också. Vi stöttar exempelvis där vi märker att tv har tappat i specifika målgrupper.

Hur väljer ni?
– Dels gjorde vi ett omfattande segmenterings- och varumärkesarbete förra året där vi tittade på vilka målgrupper vi vill nå och olika medier där de finns. Också hur behöver vi prata och kommunicera för att nå dem på ett relevant och trovärdigt sätt. Det är inte svårt att bara köpa plats med sin logga någonstans. Det lyfter först när satsningen är anpassad till miljön och gör något relevant för användarna.

Hur ska ni bli relevanta på Comicon och Gamex?
– Vi gör en mängd aktiviteter tillsammans med Splay på plats. Mässan räknar med 40 000 besökare, och hela montern på 300 kvadratmeter är uppdelad i flera områden. Bland annat finns en tv-studio där vi livesänder stora delar av helgen. Vi blir möjliggörare för besökarna att träffa sina idoler, och vi är med i loungen där profilerna och besökarna kan hänga. Det kommer också att dyka upp överraskningar från vår sida.

Max fick också nyligen en ny marknadschef i form av Henrik Åström från Spendrups.