"Väck mig när man kan köpa the actual Per Morberg som skärbräda", "Nej, jag kan inte ta så mycket betalt för en så enkel sak, men Per Morberg wood!" och "Många tack för dagens asgarv, @permorberg! Du är min idol!", är några av de tweets som skärbrädan har genererat.

Skärbrädan är gjord av ek, är 35x70 centimeter stor, väger tio kilo och kostar 3995 kronor. Den har varit föremål för en hel del andra kreativa användningsområden, förutom mat. Nöjesguidens bloggare TramsFrans konstaterar:

"Man kan t.ex. använda den som dörrstopp eller tillhygge. Skulle aldrig vara rädd att gå ensam hem från bussen om man hade Per Morbergs skärbräda under armen att försvara mig med om man skulle bli överfallen! Om man sätter det i det perspektivet tycker jag faktiskt att skärbrädan är väldigt prisvärd".

Trots alla diskussioner om det höga priset förnekar Christian Wallin, varumärkeschef på Bonnier Brands som lanserat Morbergs kollektion, att det vore fråga om ett pr-trick:

– Nej. Egentligen kan man säga att den borde kosta ganska mycket mer. Det är en väldigt svår produkt att få fram. Det som sticker ut med den är att den är gjord av svenskodlad ek. Det är en koloss som tar upp hela diskbänken. Eken måste vara väldigt gammal och ha växt länge för att det ska gå att få ut en så här stor skiva, säger han.

Vad säger du om exponeringen som brädan har fått i sociala medier?
– Jag har sett många kommentarer kring den. Men det finns också folk som förstår varför den kostar så mycket. Det är kul att den uppmärksammas.

Hur har ni tänkt när ni har satt priset, egentligen?
– Vi tittar på vad det kostar att få fram den och sen vad folk är beredda att betala. Den borde nästan kosta det dubbla, ur ett affärsmässigt perspektiv. Jag förstår att fyra tusen kan uppfattas som mycket – men tänker man på vad man får för pengarna är det billigt.

Initialt har brädan producerats i 30 exemplar – men Christian Wallin har inte några siffror på hur många som de facto har sålts hittills.

– Men Åhléns har beställt fler, säger han.