Förra veckan bekräftade Nordea för Resumé att storbanken är ute i nordisk pitch. Nu är det avslutad, avslöjadar den danska branschsajten Bureaubiz. Vinnare är McCann och uppdraget kommer att hanteras av kontoren i Köpenhamn och Stockholm. 
– Detta har varit en renodlad idépitch och vi har valt den byrå som presenterade det starkaste konceptet för relanseringen av Nordeas varumärke. McCanns idé har den kraft banken vill utstråla. Den lyfter och levandegör vårt DNA på ett genialt sätt och är helt rätt för att ta oss vidare på den stora förändringsresa vi har påbörjat, säger Magnus Aurell, Head of Group Brand & Creative på Nordea i ett pressmeddelande.

I pitchen deltog "landets bästa byråer med en nordisk set-up" enligt Nordea. Uppdraget låg tidigare hos DDB. McCann Stockholm arbetade förut med konkurrerande SEB men de är alltså inte längre kunder hos byrån. 
– Vi är otroligt glada över att ha vunnit pitchen, så klart. Vi har haft SEB som kund i flera år och har gedigen kunskap på området bank. Och eftersom SEB är inne i period med ökat fokus på riktad kundkommunikation och digital tjänsteutveckling hade vi gemensamt kommit överens om att avveckla samarbetet mellan byrån och banken under hösten. Något som i sin tur öppnade upp möjligheten för oss att gå in i Nordea-pitchen tillsammans med våra kollegor i Köpenhamn, berättar Marie Schnell Carlén, vd på McCann Stockholm.

Byrån meddelande tidigare i veckan att de värvat Adam Kerj som ny CCO i Norden. 
– Vi har på kort tid byggt ett starkt kreativt team på byrån och engagemanget i pitchen har varit enormt. Alla på byrån här och i Köpenhamn har jobbat stenhårt för att ta fram den bästa idén. Vi ser fram emot att få vara med och relansera Nordea, säger Marie Schnell Carlén