På måndagsmorgonen skickade Max ut ett pressmeddelande där de berättar om sin största satsning på nya produkter sedan starten. Den innebär en femdubbling av vegetariskt på menyn – och dessutom en helt vegansk burgare. Målet för den svenska familjeägda hamburgerkedjan är att år 2020 ska 20 procent, det vill säga var femte burgare som säljs, vara något annat än rött kött.
– Köttkonsumtionen är en av vår tids stora klimatutmaningar, därför är det viktigt för oss att kunna erbjuda riktigt goda och klimatsmarta alternativ, kommenterar vd:n Richard Bergfors.

Sedan nyheten kom ut har Max hyllats av många. "Ännu en anledning till varför Max är den enda snabbmatskedjan värd att äta på" skriver en användare på Twitter. På Veckans Affärers Facebook-sida strömmar kommentarerna in. På lite drygt timmar har deras artikel fått cirka 2500 likes. "Riktigt bra! Då har man mer att välja annat än Green mål när man är på Max! Ligger i tiden!" skriver en person.
– Vi har fått jättestort genomslag, och det är vi så klart jätteglada över. Då har vi inte ens berättar vilka burgare som vi lanserar. Vi har stor trovärdighet i hållbarhetsfrågor, men jag tror att många har väntat på det här, säger Mx pr-chef Fredrika Fredmark.

Hade ni väntat er den här typen av reaktioner?
– Jag väntar mig ännu mer när det verkligen har landat. Vi tror stenhårt på det här och att det blir succé.

Den 21 januari har de nya hamburgarna premiär på menyn.

Varför tror du att genomslaget blir så stort?
– Världen väntar på att företag tar den här typen av initiativ. De behövs, och nu är det fullt fokus på klimatfrågan. Dessutom är det ganska lätt att göra något själv genom att till exempel äta vegetariskt till lunch.