Mediekategorierna som ökar under november, utan hänsyn till den extra faktureringsdagen, är bio, internet, tv, utomhus/trafikreklam samt radio. Ökningen inom kategorierna radio och utomhus/ trafikreklam, 11,3 respektive 13,1 procent, motsvarar inte periodiseringseffekten. En indikation på att dessa medier har utvecklats sämre i november jämfört med samma period föregående år.

– De ökningar vi kan se under november är med stor sannolikhet rena periodiseringseffekter. Bland de tryckta medierna finns dock ingen periodiseringseffekt eftersom de faktureras dagligen, och under november tappar samtliga av dessa kategorier. Många annonsörer laddar inför julen och jag ser med spänning fram emot att se hur medieinvesteringarna utvecklar sig under december. Den 12 januari publiceras nästa mediebyråbarometer och vi kommer då att summera och analysera 2015, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Samtliga mediekategorier inom print backar under november och tillsammans minskar dessa med cirka 14 procent. Den mediekategori som backar mest under november är dagspress kväll, som uppvisar en negativ tillväxt om 38,9 procent, jämfört med samma månad föregående år. Dagspress storstad och dagspress landsort backar med 12,7 respektive 12,1 procent under november.



Kategorin sök minskar kraftigt under november och backar med 20,4 procent.

– Kategorin sök tappar stort. Den ackumulerade ökningen inom sök för mediebyråerna (+4,6%) är klart svagare än för den totala marknaden, som förväntas öka cirka 20 procent under 2015 (IRM). För andra året i rad tappar mediebyråerna andelar på sökmarknaden. Detta beror på en kombination av primärt tre saker. För det första, skärpt konkurrens från specialistbyråer. Det handlar även om en outsourcing av sök-tjänster hos mediebyråerna till bolag inom de egna koncernerna. Och, för det tredje, beror detta på ett stort inflöde av mindre företag som inte använder sig av mediebyråer, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.