Det var i maj som Johanna Bradford och den grafiska designern Cecilia Hedin startade initiativet #svenskmjölk efter att ha sett Uppdrag Gransknings program om den svenska mjölkindustrin.

Sedan gick det fort. Johanna Bradford, som annars jobbar som frilansande pr-konsult, och Cecilia Hedin fotade och layoutade bilder som sedan lades ut på Johanna Bradfords blogg och tog fart i sociala medier.

I dag blev duon så kontaktade via mejl av Falköpings mejeri som startat initiativet Svenska mejerier. Enligt Johanna Bradford ville de ha hjälp med att sprida de bilder som fanns bifogade.

– Vi tappade hakan båda två när vi insåg att bilderna och logotypen var identiska, säger Johanna Bradford.

– Jag fattar att man ska vara smickrad i en sådan situation, men samtidigt känns det surt. Det kändes som om de snott vår grej och gjort den till sin. Det hade varit bättre om de kontaktat oss innan för att försöka få till ett samarbete.

Johanna Bradford säger att hon trots allt inte känner någon ilska gentemot Falköpings mejerier.

– Jag brinner verkligen för svenska mjölkbönder och vill dem väl, så jag känner ingen ilska, säger hon och fortsätter:

– Vi vill egentligen bara ha lite kredd för idén och designmaneret. Jag tycker att det är uppenbart att de har inspirerats av oss – det borde de vara öppna med.

Resumé har sökt Falköpings mejeri, som hänvisar alla frågor från press till vd:n Marika Wärff. Hon är dock på semester.