Idag släpptes den årliga sammanställningen Bestads Rankings av reklamtidningen Campaign Brief som finns i Australien, Nya Zeeland och Asien. Baserat på ett antal kriterier hamnar Sverige på en sjunde plats på topplistan som innehåller tolv länder.

Rankningen baseras på poäng. Tv-reklam som hamnar på Campaign Briefs lista över ”veckans bästa” får två poäng åt alla involverade i produktionen. Print, utomhus, radio och interactive ger en poäng. Det är byråerna själva som skickat in bidrag som varje vecka bedömts av en internationellt känd kreatör.

Såhär ser listan för länderna ut:
1. USA
2. Storbritannien
3. Australien
4. Brasilien
5. Frankrike
6. Nya Zeeland
7. Sverige
8. Sydafrika
9. Kanada
10. Nederländerna
11. Tyskland
12. Indien

M&C Saatchi i Stockholm är den svenska reklambyrå som placerar sig högst. Även de på en sjundeplats.

De bästa reklambyråerna i världen, enligt Campaign Brief (föregående års placering i parantes):
1. AMV BBDO, London (26 points)
2. adam&eveDDB, London (23)
3. Wieden + Kennedy, Portland (21)
4. BETC Paris (18)
5. Y&R, Sao Paulo (16)
6. Droga5 New York (14)
7. M&C Saatchi, Stockholm (13)
8. BBDO New York (12)
8. BBH London (12)
8. Grey, London (12)
8. Wieden + Kennedy, Amsterdam (12)
12. Clemenger BBDO, Melbourne (11)
12. DDB Paris (11)
12. Publicis Consiel, Paris (11)
12. Wieden + Kennedy, London (11)

Martin Cedergren, kreativ chef och delägare på M&C Saatchi i Stockholm, gläder sig åt nyårspresenten.

– Vi är jätteglada och anledningen är att vi har haft ett produktivt år med jobb för bland annat Norwegian, Carlsberg, Svenska Dagbladet, SPP och Stockholm Art Week i olika kategorier, säger han i en kommentar.