SAS ville fira öppningen av sin direktlinje till Hong Kong på ett annorlunda sätt. Sagt och gjort. Med hjälp av reklambyrån Åkestam Holst genomförde de ett initiativ på Arlanda innan jul där de testade resenärernas färdigheter med ätpinnar - chopsticks.

Resenärerna fick helt sonika testa om de kunde fånga flygbiljetter som trillade ner i en box med hjälp av ätpinnarna. Det var lättare sagt än gjort, men några lyckliga resenärer lyckades med uppgiften.

– Eftersom Skandinaviens mest erfarna resenärer flyger med SAS ville vi testa deras färdigheter när det kommer till att hantera bestick från fjärran östern. Det var fantastiskt att se den positiva responsen från människorna på Arlanda som antog utmaningen. Jag tror att vi triggade igång en inneboende tävlingsinstinkt tillsammans med att det lockade till goda skratt, säger Johan Östlund, projektledare på Åkestam Holst för SAS, i en kommentar.

Här kan ni se hur resenärerna klarade av uppgiften i filmen ”Chop when it drops”.