Artificiell Intelligens/ Deep Learning
För två, tre år sedan blev Big Data buzzfrasen alla slängde sig med. Utan att veta vad Big Data skulle användas till. 2015 året blev året då Facebook, Google, Amazon och framför allt IBM byggde upp system med artificiell intelligens som kan lära sig konsumenternas beteenden bättre än de själva kan genom att göra djupanalyser av haven av data som nu samlats in. I Sverige började DDB Stockholm nosa på möjligheterna med dataanalys genom bland annat kampanjen för Gina Tricot.

cxzc

Karriärval
SVT:s rekryteringar av Jan Helin och Lina Thomsgård. TV4:s värvningar av Ebba von Sydow och Hasse Aro. Resumés chefredaktör Claes de Faire avgick och bytte bransch och den tidigare branschbytaren Anna Settman fortsätter investera i techbolag. Detta är några exempel på att vilka broar som finns. Möjligheterna och lusten att röra på sig känns större än tidigare. 

Vad är ett mediehus?
Under Mats Fogelberg ska At Night Studios, mest kända för sina kampanjer med Avicii, bli ett mediehus. I USA ska Snoop Dogg bygga upp ett mediehus som sprider marijuana-relaterad content. Samtidigt börjar analytiker alltmer ifrågasätta om Schibsted kan räknas som ett medieföretag. 

fgdfg

Juniortidningar
SvD:s chefredaktör Fredric Karén drog lärdom av den norska koncernsystern Aftenpostens framgångsrecept. I oktober lanserades en papperstidning för barn: SvD Junior. På bara några veckor hade tidningen fått 7 200 prenumeranter. Två månader efter konkurrentens lansering rullades DN Junior ut. Enligt Peter Wolodarski hade idéarbetet med tidningen pågått i ett års tid. Hade varit intressant att vara en fluga på väggen i Schibstedhuset när den nyheten kom... Ser vi fler redaktionella produkter riktade mot barn och ungdomar nästa år?

Native advertisning
När banneraffären krymper måste publicisterna hitta nya intäktskällor. Inget konstigt med det. Telias avbrutna samarbete med SvD tidigare i höstas väckte dock många frågor. Återstår att se om native advertising kan bli den kassako som mediehusen så väl behöver.

Content marketing
När digital reklam mötte motstånd bredde content marketing och native adveritising ut sig. De inblandade säger att content är effektivt men på vilket sätt är inte alltid tydligt. 2016 kan vi mycket väl få se en content-backlash.

cfcv

Robotjournalistik
Vilka texter kan de skriva? Vilka jobb kommer de ta? Skriver jag som en robot? Våren 2015 väckte Mittmedias satsning på robotjournalistik stor uppståndelse. I slutändan blev frilansarna och vikarierna på sporten förlorare när Rosalinda kom in på redaktionen. Nu när hajpen har lagt sig något är frågan om fler mediehus kommer anamma lösningen 2016?

dfds

Normkritik – ett varv till
Tillsammans med Forsman & Bodenfors lanserade Dressmann kampanjen ”Underwear for the perfect men”. Här lyfte byrån fram manskroppar som man vanligtvis inte ser i reklam. Många lyfte på hatten. Andra undrade varför varumärket måste påpeka att personerna i kampanjen skiljer sig från idealkroppen.

Public Service under lupp
2015 blev året där public service-debatten återigen aktualiserades. Lanseringen av Edit gav belackarna från en pressad bransch tändvätska. Oavsett hur man bedömer Public service-kommissionens oberoende så är det ett tecken i tiden. Det blir intressant att se vilka redaktionella satsningar som rullas ut från tv-huset 2016 med två före detta tidningsmakare i ledningen – Jan Helin och Hanna Stjärne.

Spruckna affärer
Mittmedia och Schibsted skulle rita om mediekartan och samla sina morgontidningar i en koncern. Men nyheten om en ny mediejätte i maj stannade vid ett ”letter of intent”. Man kan bara spekulera om den uteblivna affären bara är toppen på ett isberg då medieägare i dessa tider borde sukta efter konsolideringar och samarbeten.

dfgfd

När dör papperstidningen?
I medieutredningens delbetänkande från i höstas beräknades Aftonbladets papperstidning att läggas ned 2017, medan Expressen kommer att vara pappersfria 2023. Enligt medieutredningen blir de kommande 5-10 åren en tid där printeditionerna successivt försvinner. För många mediehus krävs en snabb utveckling av de digitala affärsmodellerna och resultat för att säkra en framtida överlevnad.

Reklammotstånd
Ad blocking, robotar som "läser" banners och häftigt prisfall. Digital annonsering har haft det kämpigt under året. Publicisterna vill straffa användarna som inte gillar påträngande annonser medan andra försynt påpekar att kvalitén på den digitala reklamen kanske kunde vara bättre. Edelman Deportivos maskerade banner för Unicef visar att det kanske finns lösningar om man bara anstränger sig.