Trend 1 – Från text till tal – Röstsök revolutionerar den mobila upplevelsen
Röstsök har varit tillgängligt i nära åtta år, men få konsumenter använder funktionen regelbundet. Utvecklingen för röstidentifiering gör verktyget enklare och mer pålitligt. Förflyttningen från mobila webbläsare till appar kommer att driva röstsök under 2016. Varumärken kommer tvingas att ompröva sina sökstrategier för att dra nytta av de olika sätt som individer använder röstsök.

Trend 2 - Go native: Skräddarsydd content för mobila konsumenter
Allt fler konsumenter använder sig av ad blockers samtidigt som banners i mobilen blir alltmer ineffektiva. ZenithOptimedia förutspår att native advertising kommer att få större betydelse för att attrahera konsumenten. Native passar den redaktionella miljön både till form och funktion. På det sätt som annonsformatet syns kringgås den ökade användningen av ad blockers. Varumärken måste bedöma vilka förändringar de behöver göra för att skapa en kreativ process där native advertising får en nyckelroll.

dd

Trend 3 - Emojional Intelligence: Varumärken pratar det nya mobila språket
Emoji – digitala bilder och symboler som uttrycker en idé eller känsla börjar i större utsträckning bli en del av den mobila konsumentens språk. För millenials representerar emojin samtidens språkbruk och möjligheter. Samtidigt som alla människor inte tolkar symbolerna på rätt sätt kan emojier överbrygga kulturella och språkliga barriärer och presentera varumärken på ett nytt och autentiskt sätt för att engagera den yngre målgruppen.

Trend 4 - The message is the medium: Varumärken svarar omedelbar
När Facebook och Twitter tappar i betydelse för den yngre målgruppen, börjar appar för “instant messaging” bli plattformar där de unga konsumenterna gör sina val. För varumärken handlar “instant messaging” om att leverera upplevelser som är mer individanpassade och interaktiva. Då är också möjligheten till konvertering större.

x

Trend 5 – Humanising m-commerce: Personal shopping blir mainstream
Mobilen är rik på nya digitala möjligheter, men konsumenter blir inte sällan missnöjda med automatiserade rekommendationstjänster.. ZenithOptimedia tror att personal shopper-liknande tjänster kommer att sprida sig bortom dyra modebutiker och lyxig dagligvaruhandel. Konsekvensen blir att personal shopper-upplevelsen demokratiseras. I Europa börjar klädkedjor i den lägre prisklassen erbjuda skräddarsydda och gratis styling-tips som enkelt kan bokas i mobilen. Den här utvecklingen kommer ta ytterligare fart 2016.

Trend 6 – The Mobile Wallet: En ny platform för marknadsföring
Den mobila plånboken – teknologi som gör det möjligt för konsumenter att betala för varor och tjänster med mobilen kommer att bryta ny mark som plattform för marknadsföring under 2016. Under det gångna året har tjänster som Apple Pay och Android Pay lanserats. De är anpassade för att utvecklas till en effektiv marknadsföringsplattform som erbjuder både service och branded content. Här visar Kina vägen med mobila plånböcker som erbjuder service såsom lojalitetsprogram och kuponger.

d

Trend 7 – 3 is a Magic Number: 3D –skrivare blir mainstream
ZenithOptimedia tror att 3D-skrivare kommer att revolutionera konsumentresan de kommande två åren genom att bli en snabbare och mer kostnadseffektiv metod för att förse konsumenterna med nya valmöjligheter att anpassa produkter baserat på deras egen data.  När teknologin slipas och blir billigare beräknas marknaden för 3D-skrivare att fyrdubblas fram till 2020, enligt Forbes. För varumärken finns möjligheten att leverera produkter snabbare och billigare.

rr

Trend 8 – New brand spaces: Butiksupplevelser för den mobila konsumenten
Alltfler varumärken börjar använda sig av tillfälliga fysiska utrymmen i butik där konsumenterna, utöver att handla, erbjuds upplevelser. Dessa utrymmen kommer i högre utsträckning tillåta konsumenten att interagera med de varumärken de har upptäckt med mobilen som.hjälpmedel. Med mobilen kan konsumenten shoppa trådlöst när de vill och var de vill, men detta ger sällan några oväntade överraskningar. Pop-up-utrymmen gör att varumärken kan skapa meningsfullt engagemang.

f

Trend 9 – Servicing the m-shopper: Leverans dygnet runt
Konsumenter på nätet kräver numera snabbare och mer bekväm leverans. ZenithOptimedia tror att den nya teknologin och den alltmer närvarande delningsekonomin gör det möjligt för varumärken att leverera snabbt och samtidigt kunna klämma in sig i konsumentens späckade schema. Ett exempel är den norska startupen Nimber som matchar resenärer med paket genom en positioneringsstyrd algoritm.

Trend 10 – Mobile reality: Förstärkt verklighet i mobilen
ZenithOptimedia tror att virtual reality och den förstärkta verkligheten kommer att bli en del i var konsuments upplevelse. Detta blir möjligt tack vare att nya billigare verktyg och uppkomsten av VR-appar i mobilen. I dag finns VR i tanken allt oftare när mobiler designas. Mobila enheter kan mycket väl komma att bli det som driver utvecklingen av VR-upplevelser.