I dagarna, liksom varje år, korar föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) "Årets förvillare" för att "bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt".

Förra året gick den mindre angenäma utmärkelsen till TV4:s Nyhetsmorgon. I dag publicerade tidningen Journalisten en artikel där man rapporterade att kalkonpriset i år gått till DN och dess chefredaktör Peter Wolodarski. Uppgifterna byggde på ett falskt pressmeddelande och artikeln plockades snabbt bort från sajten.

Så här formulerades delar av pressmeddelandet:

"DN har inte tagit till sig den kunskapsutveckling som varit trenden de senaste åren för hur svenska medier utvecklas. Trots initiativ som Viralgranskaren och 404-bloggen har inte alla tidningar evidensbaserat sitt arbete. Det syns tex tydlihy i DN:s tendentiösa "PR-rapportering" gällande utrikespolitik."

Direkt när Vetenskap och Folkbildning blev varse om det falska pressmeddelandet lade orföranden Linda Strand Lundberg ut information om bluffmejlet på hemsidan.

– Först och främst är det riktigt illa att alternativa källor vill använda vårt varumärke för att marknadsföra sig. Det är ett dåligt sätt att peka ut Peter Wolodarski och DN för att de tydligt har tagit ställning. Att DN skulle få utmärkelsen "Årets förvillare" är helt felaktigt, säger hon till Resumé. 

Hur kan man skydda sig mot detta?
– Jag uppmanar alla medier att kolla avsändaren och titta på det språkbruk som används. Vi skulle aldrig uttrycka oss på ett sådant sätt som man gör i det falska pressmeddelandet.

Vilka är de största förlorarna här?
– Det är jättesynd att DN blir uthängda på det här sättet. De har varit öppna med vilka frågor de driver. Sedan ska Journalisten ha kredd för att artikeln togs ned så snabbt från sajten.

Fotnot: Vetenskap & Folkbildning planerar att gå ut med rätt mottagare av "Årets förvillare" i dagarna.