Resumé har tidigare rapporterat om American Apparels sexistiska marknadsföring och ekonomiska bekymmer. Bloggaren och fotografen Tomas Gunnarsson, mer känd som Genusfotografen, har uppmärksammat en annan kedja som använder sig av sexistiska anspelningar och sexuella metaforer i sin marknadsföring. 

Tyska klädkedjan New Yorker med 17 butiker i Sverige och en ung målgrupp verkar inte tillhöra den kategori av företag som bytt ut sin sexistiska strategi, Pirelli och Playboy.

Nedan ser ni några exempel som Genusfotografen tar upp i sitt kritiska blogginlägg mot klädkedjan. 







Det var när flera läsare hörde av sig till honom som, där den yngsta var 12 år, som Tomas Gunnarsson bestämde sig för att ta en titt på kampanjen.

– Först när jag såg bilderna trodde jag att det handlade om en liten sexbutik som plötsligt fått budget att göra en påkostad plåtning för sina raffiga underkläder. Sedan såg jag att det här är en stor "normal" klädkedja som dessutom har unga tjejer som främsta målgrupp, säger Tomas Gunnarsson till Resumé och fortsätter:

– Jag fattar inte alls vad de vill åstadkomma med alla avsugningsmetaforer och porrreferenser. Det känns som att de här klädkedjan har influerats av Playboy. Samtidigt har både Playboy och Pirelli-kalendern slutat med naket, Slitz lades ner för ett antal år sedan och Moore har svängt om totalt. Så att klamra sig fast vid den här estetiken 2016 känns som att medvetet gå åt motsatt håll och positionera sig mot jämställdhet.

Vad ser du för skillnad mellan de här bilderna och American Aparells marknadsföring?
– American Apparel försöker kamouflera sina sexistiska bilder så att det ser ut som bilder målgruppen (unga tjejer reds. anm.) själva hade kunnat ta, och försöker vara mer "hippa" på det sättet. New Yorkers bilder känns mest som en sunkig gammal 1980-talsporrplåtning i sin estetik.

Särskilt kritisk är Genusfotografen mot bilden nedan där en kvinna sitter på toaletten och skyler mot fotografen. En bild som anspelar på sexuella trakasserier med ett bildspråk som kallas porno chic, enligt Genusfotografen.



"Effekten blir att New Yorker inte bara trivialiserar, utan till och med glamouriserar sexuella trakasserier och kränkande av kvinnors kroppsliga integritet.

Needless to say är det något som är väldigt korkat, oansvarigt och direkt farligt att göra. Och därför tycker jag att vi ska låta New Yorker få veta att det inte är okej.", skriver Genusfotografen på sin blogg.

Utöver att uppmana läsarna att höra av sig till New Yorker tror Genusfotografen inte att det blir ett svårt beslut för Reklamombudsmannen att fälla bilderna.

Kommer du själv att anmäla kampanjen till RO? 
– Nej, men jag vet att många redan sitter och gör det just nu. Det finns inte en chans att de inte kommer att fälla den.

New Yorker är en tysk kedja. Handlar inte det här om olika kulturer av marknadsföring?
– Så kan det absolut vara. Jag har skrivit en del om dansk reklam, och om hur det här samtalet om sexistisk reklam och objektifiering inte verkar finnas där alls. Men då har vissa sagt till mig: "Om du tycker att Danmark är illa, kolla in Tyskland."