Under gårdagen rapporterade Resumé om att Tomas Gunnarsson, som går under namnet Genusfotografen, ilsknat till mot de lättklädda bilder med jultema som New Yorker använder för att marknadsföra sina kläder.

– Först när jag såg bilderna trodde jag att det handlade om en liten sexbutik, sa Tomas Gunnarsson till Resumé i går.

Skiftet, en organisation som skapar kampanjer, är inne på Genusfotografens linje, och uppmanar till bojkott mot klädkedjan. På sajten Minkampanj.nu la de upp en sida mitt på dagen i går som i skrivande stund har fått 3048 namnunderskrifter.

New Yorker är inte den enda klädkedjan som varit i blåsväder för sexistiska bilder under den senaste tiden. Resumé har tidigare skrivit om stormen mot American Apparel och hur de sedermera ansökt om konkursskydd.

– Vi såg att det fanns energi i frågan och om det är en fråga som människor bryr sig om ska vi också bry oss. Efter dreven mot American Apparel borde klädkedjorna ha lärt sig bättre. Det funkar inte med sexistisk reklam - man får väldigt negativ publicitet, säger Anna Westberg, Skiftets redaktör och medgrundare.

För att få spridning på kampanjen har de använt sig av egna sociala kanaler.

– Hur många underskrifter vi får är inte relevant, syftet är att få folk att prata om det och få kedjan att känna att de inte vill driva sexistisk agenda, säger Anna Westberg.

Hon har en tydlig bild av vad hon vill att kampanjen ska resultera i:

– Vi skulle gärna se att människor gör egna aktioner utanför butikerna, säger hon.

Efter gårdagen har New Yorker tagit bort julbilderna från sin sajt. Resumé har varit i kontakt med New Yorkers svenska huvudkontor, som meddelar att all marknadsföring sker från Tyskland.