McDonald's vd Steve Easterbrook eftersträvar ett modernare hamburgerföretag. Därför har han nu beslutat att inför 2016 ge förpackningarna en mer avskalad design med knalliga färger såsom limegrön, turkos och lila. Det är den första omgörningen som sker globalt på tre år, det skriver Adage.

Förpackningarna är utformade av designers från sju byråer. Det hela påbörjades för nästan ett år sedan, då McDonald’s tog en designer från varenda av deras huvudbyrå, skickade dem till London en vecka för att brainstorma förpackningsdesign. Det handlar om designers från byråerna Leo Burnett Tyskland, TBWA USA, DDB Hong Kong, Creata Australien, Boxer Storbritannien, Landini Australien och Forpeople Storbritannien. Därefter ska McDonald’s förpackningsbyrå sedan år tillbaka - Boxer - ha arbetat fram den vinnande designen.

Den nya designen rullas redan nu ut på McDonald's-restauranger över USA, för att kort därefter nå globalt. McDonald’s signaturfärger röd och gul visar sig fortfarande, men får till stor del ge vika för skrikiga färger med namn som ”Passionate Purple”, ”Optimistic Orange” och ”Zesty Lime”.

Mike Bullington, Senior Archives Manager på McDonald’s, säger till Adage:
 Våra förpackningar ändras för att återspegla en modern tid och behoven hos våra kunder.

Se McDonald’s förpackningsresa på Adage.com. Såhär har förpackningarna sett ut sedan 2013.

vvxvcx