Sune Kaae, som har lång erfarenhet av produkt- och tjänsteutveckling, lämnar därmed tjänsten som head of product innovation på Great Works. Han har arbetat i New York, London och Köpenhamn och skapat prisbelönt design för flera globala varumärken.

Innan han flyttade till Stockholm ledde han utvecklingen av Nikes digitala produkter inklusive FuelBand (vilket gav R/GA en Grand Prix i Cannes), Sportwatch och Running app för att öka innovationen i Nikes produkter. Han är därtill en frekvent anlitad talare och leder olika startupinitiativ, samt utbildning på Hyper Island, Berghs och Lean Startup Machine.

– Vi är mycket glada över att ha Sune i vårt team. Sune är en teknisk innovatör av världsklass och har en lång historia av att bygga och lansera digitala upplevelser. Hans tidigare erfarenheter av att leda utvecklingen av smarta produkter och tjänster för globala varumärken som Nike, Intel, Microsoft och Nikon gör honom till en nyckelspelare som stärker vårt kunderbjudande på produktsidan, säger Niclas Andersson affärschef på Veryday i ett pressmeddelande.

Verydays användardrivna designstrategier har genom åren erhållit internationell uppmärksamhet för dess förmåga att inhämta kunskap om användaren. I dag arbetar byrån med uppdrag över hela världen och fokus ligger på digital produkt och tjänsteutveckling där Sune Kaae kan bidra med sin kärnkompetens. Första projektet för honom blir för Ikea. 

– Jag är ödmjuk inför Verydays anmärkningsvärda historia. Byrån har designat fantastiska fysiska produkter baserade på data om mänskligt beteende, vad folk känner och vill. Jag kommer kunna dra nytta av min erfarenhet att utveckla digitala tjänster och jag är övertygad om att vi tillsammans kommer leverera produkter av högsta klass, säger Sune Kaae i en kommentar.