Facebook blir en allt viktigare arena för medierna, och medierna blir allt viktigare för Facebook som vill åt engagerande innehåll. Att lyckas väl på den sociala plattformen är centralt för de flesta mediehus. 

Undersökningsföretaget IntenseQ Internet Marketing, som tillhadahåller analysverktyget Smampion, har släppt en ranking över de svenska Facebook-sidor som var mest engagerande under 2015. 8 av 10 tillhör medier, och allra bäst gick det för Nyheter24: 

# Sida Följare Engagemang/vecka
1 Nyheter24 225 129 293 369
2 Expressen 237 112 179 471
3 Aftonblandet 222 994 138 642
4 Newsner 251 584 100 681
5 Sportbladet 164 434 99 561
6 TV4 282 813 75 966
7 SportExpressen 179 406 71 662
8 Metro Sverige 101 441 61 115
9 Universal Music Sweden 193 802 59 836
10 Djurens rätt 294 975 56 195

Engagemanget har rankats genom dagliga mätningar av Facebooks värde "Pratar om detta" för 7500 svenska Facebook-sidor. "Pratar om detta"-värdet eller engagemang skapas när en användare kommentar på sidans inlägg, delar sidans inlägg, gillar ett inlägg på sidan, skapar ett inlägg på sidan, gillar sidan, checkar in på sidan och taggar sidan i ett inlägg/foto. 

Engagemanget mäts för hur många unika användare som har interagerat med sidan per vecka. Därefter har de gjort ett genomsnitt för året som gått.

Något som kan störa jämförelsen är sponsrade poster som ökar räckvidden och engagemanget för sidor. Hur mycket pengar de olika aktörerna lägger på köpt räckvidd framgår inte av Facebooks officiella statistik.

– I undersökningen ser vi tydligt att det är nyhetsrelaterad information, underhållning och tidningar som dominerat svenskarnas intresse och engagemang under året 2015 på Facebook. Två Facebooksidor är det som sticker ut i listan, Universal Music Sweden och Djurens rätt. Det kanske talar för att musik och djurs rättigheter ligger även nära svenska folkets intresse och engagemang, säger Carl Joel Määttä på Smampion i en kommentar.