Utöver att lansera en eldriven bil är Faraday Futures ambition att förändra bilden av rörelse med människan i centrum. Den första bilen kommer inte vara ute i handeln förrän 2017. B-Reel lanseringsfilm tar utgångspunkt i världen som den ser ut i dag och hur Faraday Future skulle kunna påverka den.

Den kreativa idén i filmen är föreställningen av att vi körs av bilar, i stället för att köra bilar. Efter en pitchprocess började B-Reel att arbeta med Faraday Future i september. Samarbetet har utgått från B-Reels Los Angeles-baserade kontor och filmen lanserades den 22 december. PR och de digitala kanalerna har varit avgörande för lanseringen.

– Vi hjälper Faraday Future kring kommunikationen av deras nya typ av fordon, där det mer handlar om rörelsefrihet och bekvämlighet i vardagligt användande, än om traditionella bil-argument som köregenskaper och hästkrafter. Med de här bilarna vill man revolutionera marknaden genom ny teknik som autonomitet och AI, och genom mindre miljöpåverkan i form av förnybara energi som bränsle. Kort sagt, det här är en spännande kund som vågar tänka innovativt både när det gäller produkt och ägarmodeller och passar oss därför perfekt, säger B-Reels managing director Cecilia Bernard till Resumé.

Hur kom ni fram till konceptet för lanseringsfilmen?
– Vi ville väcka tankar och frågor kring hur våra liv och livsmiljö skulle kunna se ut med en annan form av individuell mobilitet. I Los Angeles till exempel, utgör bilen basen för hur hela staden funkar. Vad händer med parkeringshusen när de inte behövs längre? Vad kommer folk använda sin tid till när de inte behöver sitta i oändliga köer fram och tillbaka till jobbet? Och hur skulle stadsmiljön upplevas utan den kompakta ljudmatta som dagens bilar orsakar? Eftersom vi inte var redo att visa produkten än, så då passade den approachen bra också av det skälet.

Vilken tonalitet ville ni fånga?
– Vi ville närma oss den nya tekniken och dess möjligheter med nyfikenhet och mänsklighet – om känslan av att kunna vara en del av något större och bättre.