Januari är en viktik månad för alla gymkedjor. En tid där många avlagt nyårslöften, ser det nya året som ett startskott på träningen och passar på att köpa ett träningskort. Förra året blev The Amazing Society Friskis&Svettis huvudbyrå. Från och med våren 2016 har byrån ansvar för Friskis&Svettis gemensamma marknadskommunikation. Vårkampanjen är det första resultatet av samarbetet. 

Kampanjens budskap kretsar kring att musik är en integrerad del i all träning hos Friskis och samtidigt puffa för att många tar hjälp av musiken för att hitta rörelse i vardagen. Kampanjen rullas ut mobilt och digitalt i egna och köpta kanaler i början av januari.
Musiken ska stärka varumärket i kampanjen och i taktiken ingår även att värva nya medlemmar.

Idén till kampanjen bygger på insikten att musiken för många är en viktig inspiration i samband med träning. I kampanjen får besökaren också guidning till sitt träningsställe med hjälp av rätt låtlista.

– Med rätt spellista i lurarna kan man prestera det där lilla extra och att musik är en viktig del i träningen hos Friskis lyfter vi nu i organisationens kommunikation digitalt, säger Tobias Franzén, vd på The Amazing Society i en kommentar. 

Samtliga av Friskis&Svettis tränare är utbildade i hur musik påverkar träningsupplevelsen. Hälften av tiden det tar Friskis&Svettis ledare att ta fram ett nytt pass investeras i att hitta rätt musik.  

– Att bredden på musiken ofta ligger långt ifrån traditionell träningsmusik beror på att vi har över 500 000 medlemmars musiksmak att ta hänsyn till och att Friskis dryga 7000 tränare tar musikuppdraget på allvar, kommenterar Ingrid Hammarberg, ansvarig Friskis&Svettis kommunikationsutveckling.