Anmälningar till Companies House, som Campaign har tagit del av, visar hur ett nytt offentligt aktiebolag har inrättats med namnet Trident Floatco. Pappren skickades in den 4 januari. En dag senare döptes bolaget om till Ascential plc och fick senare handelstillstånd som publikt bolag,

Att skicka in handlingarna behöver inte nödvändigtvis innebära att det blir en börsintroduktion. I dagsläget är holdingbolaget Ascential Group, där Cannes Lions festivalverksamhet ingår, ett privat aktiebolag.

Delägarna, riskkapitalbolaget Apax Partners och Guardian Media Group, som ger ut The Guardian, har i ett års tid tippats flytta eller sälja verksamheten. Rapporter förra året visar att Apax och Guardian Media Group också har övervägt om en försäljning där eventuella riskkapitalbolag står som köpare.

Ascential senaste årsredovisning för 2014 visar att bolaget uppnådde ett resultat före räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar på 85,3 pund och en omsättning på 313 miljoner pund. Normalt sett värderas ett företag till cirka omkring till 12 gånger av EBITDA.

Apax och Guardian Media Group betalade cirka 1,1 miljarder pund 2008 för att köpa gruppen, då känt som Emap. Det var strax före Lehman Brothers kollaps och finanskrisen.

Cannes Lions, den årliga festivalen för reklam och kreativa näringar, ses som en av de viktigaste tillgångarna i Ascential-imperiet. Cannes Lions årliga intäkter ökade med 14 procent till 55,2 miljoner pund 2014.