Upphandlingen omfattade fyra olika kontrakt; spårtrafik (tunnelbanan, pendeltåg och lokalbanor), buss utsida, buss insida, samt reklamen på busshållplatser. Avtalen kommer att gälla från och med den 1 januari 2017 och nio år framåt. Innan dess gäller SL:s och Clear Channels nuvarande samarbetsavtal.

Clear Channel vinner spårtrafiken och busshålplatserna medan det Göteborgs-baserade utomhusbolaget Wallstreet vinner de två mindre kontrakten som gäller buss utsida och insida.

– Vi är stolta över att ännu en gång ha fått förtroendet av SL att samarbeta med dem om deras reklamytor. Vi har alltid legat steget före och ständigt utvecklat vårt erbjudande gentemot våra annonsörer. Det här avtalet innebär en historiskt stor satsning för oss och det befäster vår ledande position i Sverige, säger Ola Klingenborg,VD Clear Channel Sverige i ett pressmeddelande.

Stockhoms tunnelbana är Sveriges enskilt viktigaste plats för utomhusreklam med över 786.000 resor dagligen och en av Sveriges viktigaste platser för reklam alla kategorier.

– Den pågående digitaliseringen av utomhusreklamen möjliggör också nya sätt för annonsörerna att kommunicera med konsumenterna. Det är en revolutionerande utveckling som vi tror starkt på och därför investerar vi flera miljarder i SL-kontraktet för att säkra och utveckla Sveriges enskilt främsta reklammiljö, kommenterar Ola Klingenborg. 

Clear Channel genomför just nu en renodling av produktportföljen och lämnar därför reklamen i och på bussar i Stockholm från år och med nästa år. De senaste åren har Clear Channel därför avslutat bussreklamkontrakt i ett tiotal svenska städer. Istället kommer de att investera i nya digitala produkter.

Stampen-ägda Wallstreet. som tar hem avtalen för bussarnas ut- och insida, kommenterar upphandlingen på följande sätt:

– Vi är glada över beskedet som innebär en fördubbling av våra annonsytor så avtalet ger oss möjlighet att utöka verksamheten. Dessutom får vi ett starkt fotfäste i Stockholm som är en stor och viktig marknad, säger Jonas Stendahl, vd för Wallstreet Media i en kommentar och fortsätter:

– Trafikreklam är vår kärnaffär så det känns riktigt roligt och utmanande att nu ta sig an det uppdraget även i Stockholm. Över tid kommer vi också titta på digitala annonsytor för bussarna, vilket blir en spännande resa.