Frida förlag har genomgått många förändringar under 2015. I juli tog Aller media, som sedan 2008 ägt 50 procent av aktierna, över hela Frida. Några månader tidigare hade vd:n Ove Jerselius annonserat sin avgång och lämnat över stafettpinnen till Anders Juhlin. Under hösten anställde bolaget sin första kommersiella förlagschef – Camilla Björkman – tidigare chefredaktör på Driva Eget.

Nu har det beslutats att tidningen Glitter ska gå i graven. Sista numret når butik den 19 januari. Enligt uppgift till Resumé ska flaggskeppet Frida bli månadstidning.

Det är ingen hemlighet att ungdomstidningar har det tufft på marknaden. Barn och ungdomar hänger på sociala medier och vill ha sin information från internet. Frida förlag har ändå lyckats vara en stor spelare länge och driver idag fem ungdomstidningar.

Glitters målgrupp ligger inte heller i linje med vår framtida strategi som är att rikta vårt fokus mot unga kvinnor, inte mot barn. Så det är en förändring som känns naturlig för oss. Vi befinner oss i en spännande medievärld med fantastiska möjligheter och nu ställer vi om och frigör kraft, energi och fokus för att satsa på vår framtida affär, säger vd Anders Juhlin till Resumé.

Frida då?
– Frida är ett rykte. Vi ser kontinuerligt över utgivningen av våra produkter på alla plattformar. Det finns inget beslut om att ändra utgivningstakten för Frida.

Glitter har hittills kommit ut med ett nummer i månaden. Frida har sålt 26 utgåvor per år. Frida har haft stora tapp i både Orvesto och TS de senaste åren. I Orvesto Konsument helår 2014 backade tidningen med 23 procent till 30 000 läsare. Under 2013 tappade de 9,3 procent och under 2012 32 procent.

I augusti tog Frida förlag över titeln Chic från Aller media. Förlaget driver idag en digital offensiv med sina varumärken Frida, Solo och ShapeUp.

– Vi lägger mycket fokus på att hitta och optimera våra digitala erbjudanden. Jag har kikat på hur det såg ut för ett år sedan – då nådde vi 300 000 läsare i print. Idag når vi en miljon kvinnor i målgruppen fördelat på tio plattformar utöver print, säger Anders Juhlin.

En chefredaktör med provanställning berörs av nedläggningen av Glitter.