"Bananas are for monkeys" har varit Gainomax slogan i över tio år. För att dramatisera detta på ett nytt sätt har de, tillsammans med byrån Saatchi & Saatchi och produktionsbolaget Humblebee, byggt en träningsväska som ger ifrån sig ett larm när man lägger ned en banan i den. 

– Väskan är en prototyp som vi har tagit fram just för den här kampanjen. Med Gainomax jobbar vi oftast med målet att ersätta bananen i träningsväskan. Den här gången tänkte vi att det effektivaste sättet måste vara att helt enkelt se till att man inte kan ha bananer i träningsväskan, säger Fanny Svensson, copywriter för kampanjen, i ett pressmeddelande. 

Tekniken i väskan är en IR-kamera som plockar upp bilder på de föresmål som stoppas ned. En så kallad enkortsdator avgör sedan, baserat på form, färg och mönster, i fall det rör sig om en banan. 

Den som är sugen på en bananfientlig väska får dock vänta. I dagsläget finns den bara i ett exemplar. Men Gainomax kommer att visa upp väskan och låta besökare testa den på Stockholms central den 19 januari.

Arbetsgrupp:
Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm
Art Director: Alexander Rehnby
Copywriter: Fanny Svensson
Grafisk formgivare: Maria Wester, Gustav Dejert
Creative Director: Gustav Egerstedt
Projektledare: Elin Johansson
Produktionsledare: Marie Nodbrink
Community management: Nina Lee, Olle Lagerqvist och Erik Carlsson
Filmproduktionsbolag: The Producers
Regissör: Erik Nilsson
Fotograf: Fredrik Sellergren
Producent: Anders Gernandt
Väsk- och webbproduktion: Humblebee
Projektledare: Jonas Jonsander
Utvecklare: Emil Söderholm, Johnny Dimas och Andreas Lorentsson
PR-byrå: Ibeyo Studio