Tidigare i dag rapporterade Resumé om SL:s upphandling av reklamytor som värderas till miljardbelopp. Clear Channel och Wallstreet blev vinnarna, men också SL, som från och med nästa år räknar med en rejäl ökning av reklamintäkterna. Detta har varit en fråga som trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons har drivit sedan valet.
– Kollektivtrafiken finansieras av biljettköparna, skattebetalarna men också reklamintäkterna. Vi vet att kollektivtrafiken i Sverige har underutvecklade reklamintäkter jämfört med andra länder. Därför blev en viktig del i vårt arbete att stärka det, dels med förstudien, anskaffningsbeslutet och reklamupphandlingen som vi sjösatte i februari, säger han.

Avtalet innebär att SL får 70 procent av nettoförsäljningen som sköts av Clear Channel och Wallstreet. Men det finns ett garantibelopp, alltså ett golv, som SL kommer att få årligen. Det nuvarande garantibeloppet ligger omkring en kvarts miljard per år.
– Det nya avtalet ger SL minst 50 procent mer jämfört med det nuvarande garantibeloppet. Om reklamförsäljningen ökar blir uppsidan ännu större. Det är ett glädjande besked som ligger i linje med att stärka kollektivtrafikens ekonomi, säger Tamsons.

Hur vill ni utveckla reklammiljöerna?
– Det är upp till dem som fått uppdragen tilldelade. De ska redogöra närmare kring det. Men vi ser framför oss att få mer innovativa och bra lösningar. Mer interaktiva och rörliga skärmar. Ytterst handlar det om intäkterna.

Vi arbetar för att få in mer pengar. Hur kommer resenärerna att märka de extra slantarna?
– Nu har vi en tuff ekonomisk situation till följd av Socialdemokraternas och Sverigedemokraternas beslut om SL-taxan. Det handlar om att få rätsida på den situationen. Men längre bort i horisonten ser det ljust ut på många håll.