Efter rättighetsaffärerna – nu chockhöjer Viaplay priserna
MTG höjer priset ordentligt på Viaplay i Sverige. Deras största paket, med film, serier och sport kommer gå från en månadskostnad på 299 kronor till 449 kronor.
Kostnaden beror helt sonika på deras stora inköp av sporträttigheter det senaste året. För några månader sedan köper MTG rättigheterna till Serie A och La Liga, samtidigt som de förlängde avtal med NHL och Premier League.
– Detta är inte isolerad höjning på grund av våra senaste rättigheter utan också på grund av våra förlängningar. Dessutom har vi nu investerat väldigt mycket i teknik för att få ut allt vi sänder med hög kvalitet, säger Per Nunstedt, sportchef, till Sportbladet.
Flera har klagat över prishöjningen, däribland Sportbladets Marcus Leifby som säger ”tackåhej Viaplay” i sin krönika.
"Att inte de här stora, moderna tv-husen erbjuder en möjlighet att enbart köpa det man är intresserad av – ett NHL-paket eller ett Premier League-knyte för en hundring eller två – är lika obegripligt omodern som det är osmakligt gnidigt", skriver Leifby.
Viaplays nykomponerade sportpaket, Viasat Sport, höjs från 279 kronor till 399 kronor i månader. Viaplay med tv-serier och filmer, lämnas oförändrat på 99 kronor.
Förändringarna börjar gälla den 10 februari.

Fredric Karén: Ingen stor konspiration att blottlägga
Fredric Karén kommenterar nu DN:s publicering av polisens mörkläggande om övergreppen vid We are Sthlm somrarna 2014 och 2015. Mejlen har sedan avslöjandena strömmat in och Facebook och Twitter svämmar över av arga människor som menar att medierna undanhåller sanningen. Fredric Karén slår ifrån sig konspirationsteorin: ”Polisen ska alltid rapportera och utreda brott, men det betyder inte att tidningarna måste skriva om varje utredning eller redogöra för samtliga detaljer i brottet.” Han menar att olika ställningstaganden alltid måste göras, såsom vad som är relevant information och vilka konsekvenser publiceringen kan få.

Brittisk radiokanal dödförklarade fel David
David Bowie avled i cancer den 10 januari. Hyllningskören var enorm under gårdagen, framförallt hos flera medier. Men för en av dem blev det helt fel. En nyhetsuppläsare i brittiska Heart FM Radio råkade förväxla David Bowie med premiärminister David Cameron, skriver The Mirror. Uppläsaren råkade säga att Cameron dött, innan hon själv upptäckte sitt misstag och korrigerade. Lyssnarna var snabba på att sprida felsägningen på Twitter.

Stina Honkamaa Bergfors ny expert hos Medieutredningen
United Screens grundare och vd Stina Honkamaa Bergfors tar plats i Medieutredningens expertgrupp. Hon var tidigare ansvarig för Google Sverige och var med och lanserade Youtube i Sverige 2008.
– Stinas breda kunskaper och erfarenheter av mediemarknaden kommer att vara mycket värdefulla för Medieutredningens i vårt fortsatta arbete med att ta fram förslag på hur staten kan bidra till ett hållbart medielandskap, säger Medieutredningens utredare Anette NovakMedieutredningen.se.
I expertgruppen ingår sedan tidigare Olle Lidbom, tf kommunikationschef Norstedts, och Mikael Zackrisson, marknads- och kommunikationschef på Ziggy Creative Colony.

TNS Sifos ägare köper Millward Brown Nordics
Den brittiska koncernen Kantar, som äger bland annat svenska TNS Sifo, köper den nordiska delen av marknadsundersökningsföretaget Millward Brown. Med förvärvet breddar Kantar och TNS Sifo sitt erbjudande inom området varumärke och kommunikation i samtliga nordiska länder.
– Vår samlade kompetens, gemensamma produkter o globala databaser förstärker kunderbjudande ytterligare. Vilket jag tror kommer att uppskattas av kunderna, säger Yvonne Pernodd, vd för TNS Sifo i Norden, i en kommentar.
Millward Brown Nordics ska ledas av Lars Andersen, som rapporter till Yvonne Pernodd. Millward Brown har kontor i Köpenhamn.

Netflix växte 13 % per tittare 2015
Glädjande nyheter för Netflix – användare tittade 13 procent mer på streamingtjänsten under 2015 än 2014, enligt analytiker på Goldman Sachs, skriver Business Insider. Förra veckan droppade vd Reed Hastings att Netflix skulle lanseras i 130 länder. Han berättade då även att Netflix-användarna såg 42,5 miljarder timmar Netflix under 2015, jämfört med 29,1 miljarder under 2014. Goldman Sachs har räknat ut att det innebär 12-13 procent mer vad gäller antalet sedda timmar per användare.

Mediebossen Rupert Murdoch meddelar förlovning - i annons
84-årige mediemogulen Rupert Murdoch meddelar i en annons i The Times – som han själv äger via News Corp – att han har förlovat sig med 59-årige före detta supermodellen Jerry Hall. Annonsen tog plats bland födelsedagar, giftemål och dödsannonser i The Times. Tidningen skriver att de båda började träffas i somras efter att ha blivit introducerade av Murdochs syster och hans systerdotter i Australien. Förhållandet blev officiellt i oktober, skriver Daily Mail. Jerry Hall har tidigare varit tillsammans med Rollings Stones frontman Mick Jagger.