Priset delas ut av Sveriges Kommunikatörer och innehåller de fem kategorierna: Bästa kommunikativa ledarskap, Bästa kommunikation näringsliv, Bästa kommunikation offentlig organisation, Bästa ideella organisation och Årets unga talang.

Priset går till personer och organisationer som gjort de bästa insatserna inom kommunikation det senaste året.

I juryn 2016 ingår:
Per Mossberg, kommunikationsdirektör, PostNord (ordförande)
Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör, NCC
Unni Jerndal, kommunikationsdirektör, Polisen
Morgan Olofsson, chef insamling och kommunikation, Röda Korset
Pernilla Oldmark, kommunikations- och marknadsdirektör Tele2
Sara Rosengren, docent i marknadsföring Handelshögskolan Stockholm
Stephanie Moradi, senior copywriter TBWA
Claes de Faire, Novare

Förra året gick Stora Kommunikatörspriset till Maria Starck, digital strateg för Feministiskt Initiativ.