Mediebyråbarometern 2015 visar att tv-mediet tappade nästan 300 miljoner kronor i fjol. Ännu ett tecken på att linjär-tv är på väg mot samma öde som de tryckta medierna? Knappast, enligt TV4-Gruppen. Tvärtom upplevde de ett ökat tittande – och att reklamintäkterna steg.
– Vi känner inte igen oss i siffrorna. Jag var tvungen att dubbelkolla dem eftersom vi har gått fantastiskt bra och ser en helt annan marknad, säger Malin Häger.

Hur mycket TV4-Gruppen drog in i fjol vill hon inte svara på än.
– Men det har gått riktigt bra. Vi har inte backat.

Alltså kan siffrorna tolkas på två sätt: antingen har konkurrenterna MTG TV och Discovery gått betydligt sämre, eller så har mediebyråernas andel av tv-köpen minskat. Inför 2015 gick TV4 ut och aviserade prishöjningar på mellan 10-20 procent. Dessutom breddade de huvudmålgruppen från 12-59 år till 15-64 år, vilket många tolkade som ett sätt att höja priserna ytterligare. Trots att det knorrades en del menar Malin Häger att utfallet har varit positivt.
– Den primära anledningen var att vi ville få en balanserad marknad. De senaste åren har det varit stora problem med överefterfrågan, och det var ett sätt att hitta en ny väg framåt. Vi har inte tappat pengar utan ökat, och samtidigt kunnat ta emot efterfrågan i stort sett hela året, säger hon.

Och den positiva trenden fortsätter, trots att början på året brukar vara trögt.
– Vi har ett fantastiskt januari. Det är sådan efterfrågan.

Hur kommer det sig?
– Kunderna har försökt hitta renodlade digitala alternativ, men de har inte hittat den kraft som tv ger. Den kraften är helt oifrågasatt nu. Det är fortfarande en väldigt stark produkt om du vill nå en massmarknad.

Förhandlingarna av nya årsavtal pågår just nu för fullt. I höstas aviserade TV4-Gruppen att de tänkte lämna priserna i stort sett oförändrade, enligt Dagens Media. Det har lett till att intresset är högre än i fjol, då priserna höjdes rejält.
– Det är en enklare resa i år. Över huvud taget är det en enklare dialog. Det finns ingen större osäkerhet kring vad tv ska göra för jobb längre. Man ser nu att det är viktigare någonsin. Också i kombination med det digitala som ger en fantastiskt stark mediemix, säger Malin Häger.

Hur ser du på risken att ni blir utsålda i år?
– Vi har en annan situation nu. Den stora balansen är satt och köper du rätt produkter kommer det inte att ta slut. Däremot om du köper fel riskerar du att hamna utanför lagret, men så kan det ju alltid bli.

Samtidigt som tv-mediet som helhet tappade något pekas onlinevideo ut som ett av de hetaste tillväxtområdena i Mediebyråbarometern. Här konkurrerar TV4 med bland annat kvällstidningarna om reklamkronorna. Men Malin Häger vill inte gå med på den beskrivningen.
– Vi har gjort det enkelt för oss och kallat allt för samma sak. Men om du ser på hur en konsument tittar på något så är det otroligt stora skillnader i hur en video spelas upp. Där har vi inte lyckats förklara vad som är vad. Det är till exempel stor skillnad på en banner som går igång automatiskt eller om du kommer till oss för att se "Så mycket bättre", och det påverkar effekten för kunden. Det är få som kan slå oss på fingrarna där, och vi vill prata om vad det är du betalar för.