If var pionjärer när de inledde sitt sponsorskap av Alex Schulman och Sigge Eklunds podcast under hösten 2012. Samma år som duon startade en av Sverige mest populära poddar. I varje avsnitt har Alex och Sigge berättat om försäkringsbolaget utifrån sin personliga kontext.

När kontroversiella ämnen har avhandlat och kritiken har intensifierats på sociala medier har If hela tiden vidhållit att de inte lägger sig i innehållet. I samband med sista
avsnittet 2015, som sändes på julafton, tog Alex och Sigge farväl av sin huvudsponsor.

– Vi har gått ur podden. Det är slutet på en treårig era. Från början var det ett test på några månader. Det blev över tre år, säger Caroline Glansén som tillträdde som marknadschef för If Skadeförsäkring i Sverige hösten 2014.

Med sponsringen av Alex och Sigges podcast har varumärket nått en ung målgrupp som kanske inte ens har tecknat en försäkring och byggt en långsiktig relation med dem. Poddmakarna har fått fria händer med att presentera If vilket gett en autencitet och trovärdighet.

Genom att fortsätta vara podcastens partner har den stora lyssnarskaran ökat sin preferens för if. Enligt Caroline Glansén pekar siffrorna uppåt när de utvärderat samarbetet. Ändå är medievalet ett avslutat kapitel.

– Nu tittar vi över andra innovativa medieval. Vi kommer säkert att synas i podcasten framöver, på ett liknande sätt som vi gör i andra poddar via Acast. Men vi kommer inte vara huvudsponsor.

Hur kommer det sig att ni avslutade samarbetet just nu?
– Det var ett avslut på året när vi tog beslutet. En möjlighet att se över våra samarbeten.

Det handlar ingenting om poddens innehåll som emellanåt kritiseras?
– Tvärtom, innehållet är just det som gjort podden framgångsrikt. Vad det här handlar om är att vi måste ligga i framkant och testa nya saker.

Vad tittar ni på?
– Inget konkret som jag kan berätta om just nu mer än vi försöker vara innovativa och tittar på olika projekt.

Men ni lämnar samtidigt som sponsorskapet ger god effekt?
– Det har fortsatt att peka uppåt. Kanske inte på samma nivåer som i början, men fortfarande tycker lyssnarna allt bättre om oss. Om du skulle summera samarbetet.

Vad har det betytt för If?
– Framförallt hur vi presenteras och hur nära vi kommer målgruppen. Vi har anställt folk som nått kunskap om If via podden. För en tid sedan kom en ung tjej fram till mig och berättade att hon längtade efter att fylla 18 år så att hon kunde skriva avtal med If.

Sigge Eklund delar bilden av ett avbrutet samarbete där parterna skiljs som vänner.

– Jag är förvånad av att de hängde med så pass länge som de gjorde. Det var ju ursprungligen bara ett test på några månader. Det har alltid varit en god ton från deras sida och vi hade en avskedslunch innan årsskiftet. Det är inga hard feelings.

Vad har If betytt för er?
– Från början var det en trygghet. De var viktiga som vår första sponsor. De gav oss också en frihet att skapa innehåll och var tidiga med att förstå podcasts-mediets fördelar. If var en av de första aktörerna inom näringslivet som satsade på området. I dag förstår flera företag att man når publiken på ett djupare sätt jämfört med när man tittar på tv.
I If:s fall blev de inte en sponsor, de upplevdes som en naturlig del av podden.

Men det går knappast någon nöd på duon. Förra hösten uppgav Alex Schulman för Aftonbladet att podden drar in 200 000 kronor per avsnitt. Försäljningen av sponsorskap sker via Perfect Day Media och för närvarande är Clas Ohlson och EFN långsiktiga samarbetspartners. Därtill går enskilda annonsörer in med kortare kampanjer.

– Vi har två huvudargument för att sälja sponsorskap till podden. I början var det ett blankt papper, men nu har vi en stor publik och kan visa vilken efter andra varumärken fått genom sitt sponsorskap.