Mexiko Media grundades 2013 av programledarduon Filip Hammar och Fredrik Wikingsson samt Lars Beckung och Micke Svensson. För några dagar sedan hade ”Trevligt Folk” premiär i Kanal 5. Nu ska Mexiko lägga in en extra växel på långfilmer och tv-serier.

– Vi drivs både av lust och affärsmässighet. Om något verkar kul och bra så kör vi. Det är är ett roligt sätt att växa som bolag. Det finns en viss begränsning i hur stora man vill bli på tv-underhållning – ett dramabolag är ett bra komplement till det. Så vi tror att det finns pontential, säger Lars Beckung till Resumé.

Ansvarig för dramasatsningen blir Martin Söder som rekryterats från konkurrenten Eyeworks, där han producerade flera tv-serier. Mexiko Media har dessutom köpt loss sitt första filmprojekt från Eyeworks – en filmatisering av bäckerna ”Jag är Wanted” och ”Jag är Daniel”. Regissör är Beata Gårdeler.

– Martin och jag arbetade ihop för längesedan. Han är en mycket duktig producent som hade jobbat med den här filmen hos Eyeworks. Då kunde vi köpa loss rättigheterna och han kunde fortsätta med den här. Filmen är en sann historia som handlar om en kriminell kille som är adopterad och tvingas fly från Sverige, tillbaka till sitt hemland. Den är väldigt bra.

Mexiko Media startade under 2015 ett dotterbolag i Norge och har som mål med det nya dramabolaget att växa i Norden.

– Vi har våra tre tillväxtben: drama, native (digitalt) och geografisk expansion. Så vi tittar på andra länder, men det gäller att vi hittar rätt affärsmöjlighet.

Mexiko Media kommer under 2016 göra två långfilmer och har flera tv-serier i utveckling.

Bolaget omsatte 59,0 (50,2) miljoner kronor under 2014 och redovisade ett rörelseresultat på 6,8 (5,0) miljoner. Bolaget växte till 42 (18) anställde.