I ett pressmeddelande som kom under onsdagsmorgonen berättade HD-Sydsvenskan att man har slagit samman innovations- och försäljningsavdelningen - som nu ska kallas affärsavdelning.

Det är något som växt fram under det gångna året, då tidningarna startade en ny innovationsavdelning under ledning av Tomas de Souza.

– Vi har sett att vi får ut mycket mer med relationen mellan företagskunder och tjänsteutvecklingen som vi börjat arbeta med. Det är vanligt att koppla ihop produkt med redaktionellt och ännu mer till företagsmarknaden. Framförallt har vi pratat med kunderna och träffat mediebyråer och pratat om hur vi ska jobba framåt, säger Tomas de Souza till Resumé.

Men satsningen får konsekvenser. Enligt uppgift till Resumé får 25 av 90 personer på avdelningarna gå. Detta nämns inte ett ord om i pressreleasen. Tomas de Souza och vd Pontus Bodelsson har informerat berörda medarbetare i Helsingborg på morgonen och är nu på väg till Malmö för att hålla samma information där. En allmän info ska senare i eftermiddag hållas på båda tidningarna. Innan dess vill de inte dela med sig av hur många som får gå.

– Vi gör förändringar i organisationen till följd av det här arbetssättet. Vi vill gärna berätta för medarbetarna först och det är vi klara med vid 12.

HD-Sydsvenskan ska även börja arbeta mer med självadministrerade annonslösningar.

– Vi kommer göra investeringar för att det ska bli ännu enklare och mer kostnadseffektivt för mindre företag att nå sina målgrupper genom våra kanaler, säger Tomas de Souza.

HD-Sydsvenskan slogs samman sommaren 2014, med kraftiga nedskärningar som följd. Runt 160 tjänster försvann.