Både Joel Pallvik och Alexander Stempel har mångårig erfarenhet av pr-branschen. Men nu har de beslutat sig för att byta spår och utforska en närliggande gren: sponsring. Den nya byrån heter Pack Train, och vd för den är Ulf Björnemark som tidigare har lett undersökningsbolaget SSI. 

– Sponsring handlar om att hitta en sweet spot mellan vad ditt varumärke står för och vad din målgrupp bryr sig om. Således finns det en stor potential för sponsring som marknadsmetod om man kliver in med ett PR- och problemlösarperspektiv i ett tidigt skede. Exponering och event är inte allt, säger Joel Pallvik, PR-strateg på Pack Train, i ett pressmeddelande.

Pack Trains erbjudande handlar om sponsring som har sin utgångspunkt i ett pr-tänk. De kommer att syssla med både strategi, aktivering av sponsorskap, och uppföljningar. Själva idén föddes ur gemensamma erfarenheter av "styltiga byråkonstellationer och tunga byråprocesser – samt bristen på relevanta mätningar och fixeringen vid exponering".

– Numer måste du hantera allt ifrån strategiska frågor till taktiska uttag på sociala medier, PR, smarta event, samarbeten och medieköp kopplat till ditt sponsorskap, för att vara relevant och skapa nyfikenhet hos målgruppen. Med vår PR- och analyskompetens vet vi hur man sätter upp en snitslad bana anpassad efter målgruppen, menar Joel Pallvik.