Resumé har under veckan sökt Peter Wolodarski och Hanne Kjöller med anledning av anklagelserna mot Dagens Nyheter. Det var i lördags som Nyheter Idag publicerade en artikel där den SD-nära sajten gick till angrepp och beskyllde tidningen för att hemlighålla sommarens sexövergrepp i Kungsträdgården under festivalen We are Sthlm.

På söndagen publicerade DN uppgifter som bland annat visade Polisen inte hade informerat allmänheten om händelserna. I anslutning till detta publicerade tidningen en intervju där redaktionschefen Caspar Opitz gav sin version av den journalistiska bedömningen där han också förklarar varför tidningen inte skrev om händelserna redan i somras:

– I våra regelbundna kollar med polisen och andra kanaler och källor fick vi i somras ingen bekräftelse på dessa ofredanden. Tvärtom lät polisen meddela att det varit relativt lugnt på festivalen i stark kontrast till de rapporter som vi fått fram nu, sade Caspar Opitz till den egna tidningen.

Under veckan har DN publicerat en rad artiklar om vad som skett under festivalerna 2014 och 2015. Bland annat med vittnesmål från kvinnliga festivalbesökare. I går publicerade norska tidningen Journalisten en lång artikel där de pratat med samma källa som har varit uppgiftslämnare till Nyheter Idag och som från början hörde av sig till Hanne Kjöller. Källan hävdar, tvärtemot Dagens Nyheter, att hade varit lätt för tidningen att få uppgifterna om sexövergrepp bekräftade av Polisen.

– De vill inte beskriva verkligheten som den är. Den är obekväm och stämmer inte överens med det man har bestämt sig för. Det är som att propaganda rullas ut, säger källan till Journalisten.

I dag ger Hanne Kjöller sin version av händelseförloppet. I en ledartext beskriver hon hur hon överösts med mejl från personer som kräver att hon och DN ska redovisa hur de hanterade det tips som tidningen fick i augusti. Hon avfärdar anklagelserna med att deras redogörelse för händelserna inte hänger ihop.

Hon skriver att påståendet om att hon blivit ointresserad av tipset när källan berättade att förövaren var ensamkommande flyktingbarn inte går ihop med det sms som Hanne Kjöller skickade till källans uppgivna polisvittne.

Hanne Kjöller berättar vidare att hon tillsammans med tre ansvariga chefer lyssnat igenom inspelningen av telefonsamtalet. Enligt henne ska uppgiften om att förövarna skulle vara ensamkommande ha nämnts tidigt i samtalet. När källan erbjuder en förmedling av poliskontakt svarar Hanne Kjöller "toppen" i samtalet i stället för att visa ointresse.

"Det är detta som skiljer seriösa medier från dem som brukar kallas "alternativa", där man utan vidare kan publicera "nyheter" från en anonym andrahandskälla. Det är beklagligt att DN inte lyckades att få fram tillräckligt för att publicera i augusti. Men varje seriös journalist föredrar 100 missade bra nyhetsuppslag framför en publicering som visar sig vara fel.", skriver Hanne Kjöller i krönikan. 

Hon återger också om det hat hon utsatts för den senaste veckan.

"På de forum och i de nätkretsar jag hittar tipsaren, dennes polisbekant och deras stödtrupper finns en rad anonyma påståenden om mig. De rör allt från sexuella preferenser, till klimakteriestatus och eventuell judisk börd. Jag varken kan, vill eller anser mig skyldig att "redovisa fakta" om allt som personer i skydd av anonymitet vräker ur sig."