I flera år har analytiker och branschkännare spekulerat kring när Felix "Pewdiepie" Kjellberg ska bryta sig loss. Nyheten om att världens ledande Youtubestjärna startar nätverket Revelmode ihop med sin befintliga samarbetspartner, Disney-ägda Maker Studios, slog ändå ner som en bomb.

Med nätverket kan Pewdiepie, som tjänade nära 100 miljoner kronor förra året, boosta sina intäkter samtidigt som han med stora ekonomiska muskler kan hjälpa andra youtubers att växa. Profilen är internationell och i inledningsskedet jobbar nätverket med globala Youtube-stjärnor med globala fanskaror.

– Jag tycker att det är superkul att Pewdiepie gör det här. Det ska bli spännande att följa hans resa och se vad han kan åstadkomma. Jag känner Felix lite och önskar honom lycka till. Vi ser inte bolaget som några konkurrenter eftersom de kommer satsa på globala youtubers och varumärken, säger Splays vd och grundare Vigor Sörman till Resumé.

Splay, som sedan i somras ägs till 81 procent av MTG, har inriktat sig på den nordiska marknaden där lokala youtubers med lokala publik kopplas ihop med lokala samarbetspartners. Med Revelmode tror Vigor Sörman att det finns goda chanser till samarbeten med Pewpiepie.

– I synnerhet när det kommer till Revelmodes verksamhetsområden välgörenhet och spelutveckling finns det superspännande möjligheter. Just med välgörenhet så blir ju satsningarna bättre om fler är med på tåget. Spelutveckling är resurskrävande. Just nu handlar det för oss om att följa utveckling och se vad Revelmore utvecklas till. Det ska bli intressant att följa hur en ny aktör kommer in med ett nytt perspektiv.

Har ni någon gång försökt knyta till er Pewdiepie?
– Nej, aldrig. Vi har haft kontakt, men han har alltid suttit på sina avtal.

Tror du att fler Youtubestjärnor kommer att se möjligheten att starta egna nätverk?
– Jag tror att vi kommer att få se fler nischade Youtube-nätverk som drivs av youtubers. Samtidigt ska man komma ihåg hur stor administrativ börda det innebär att driva ett nätverk. I Pewdiepies fall står Makers Studios för den biten samtidigt som han kan vara dedikerad innehållet. Jag tror däremot att vi kan få se fler nätverk där en stor Youtube-stjärna hittar ett liknande upplägg.

Hur ser er strategi ut för att behålla era stjärnor inom nätverket?
– Det handlar om att hela tiden utveckla vårt erbjudande. Vi satsar mycket på varumärkessamarbeten och i dag drar våra profiler in mer från det än för vanlig annonsering. Sedan kan vi också erbjuda ett mervärde i form av våra studios och workshops. Just nu satsar vi mycket på unicorn.me där vi hjälper våra innehållsskapare att skapa appar vilket i slutändan ska generera högre intäkter. Det handlar om att hela tiden ge youtubers nya sätt att utvecklas som innehållsskapare. Vi ska sköta den administrativa biten så att de kan skapa så bra innehåll som möjligt. Det är ju innehållet som är kärnan.

Med MTG i ryggen har Splay förutsättningar att växa. I december anställde bolaget 15 digitala medarbetare till Sverigekontoret. Trots MTG:s ägande sitter man kvar i Epicenter och Vigor Sörman framhåller oberoendet som ett villkor för MTG:s majoritetspost i bolaget.

– MTG ger oss större ekonomiska muskler och bättre teknikförutsättningar. Vi har också möjlighet att expandera utanför Norden. Samtidigt är det viktigt för oss att vi kan fungera som ett fristående bolag under MTG och fortsätta utvecklas enligt vår strategi. Det har stor betydelse för oss att vara självständiga.