Den amerikanska marknaden för pick-ups domineras stort av de inhemska tillverkarna Ford, Chevrolet och Dodge. För att slå sig in väljer japanska Nissan i sin senaste reklamfilm att hylla trion för att de genom årtiondena har byggt upp segmentet. Budskapet lyder "Shoulders of giants" och berättarrösten håller inte tillbaka på berömmet:

"We have all had a giant. Someone who stood tall, who showed us how to be what we could become and how to get there" säger Nissan och syftar på sina konkurrenter. 

Syftet med den 90 sekunder långa reklamfilmen är att lansera den nya pick-up-modellen Titan XD som är byggd och designad i just USA. Det är tydligt att Nissan vill locka de patriotiska köparna genom att förknippa sig med de klassiska amerikanska varumärkena. 
– Det här handlar om att fånga folks uppmärksamhet och ta vår plats vid bordet. Vi siktade på att ge respekt för att få respekt och starta konversationen, säger marknadscehfen Jeremy Tucker till Adweek

Nissan har hyllats för modet att tala väl om sina konkurrenter, och filemn har i skrivande stund startats över två miljoner gånger på Youtube sedan lanseringen förra veckan. Byrån som ligger bakom TBWA/Chiat/Day.