I december berättade snabbmatskedjan Max om sin vegetariska satsning med syftet att bli ett mer hållbart företag. Nyheten fick stort genomslag och ett varmt mottagande. I veckan är det dags för lansering av de nya burgarna, och det görs genom en kampanj (se bilder ovan). 
– Det här är verkligen en prestigelansering för oss. Den är viktig ur flera perspektiv, både som produktlansering, men också för att driva positionen som ett hållbart och ansvarstagande företag, säger Henrik Åkerman, tf. marknadschef på Max.

Hur ska ni kommunicera den?
– Det är på många sätt en PR-driven kampanj, och lanseringen har hamnat väldigt rätt i debatten kring kost, klimat och hälsa. Vidare så kommer vi jobba i print och digitalt för att nå vegetarianer och veganer, samt med mer hållbarhetsbudskap i egna digitala kanaler och i restaurangerna för att nå våra befintliga gäster.

Intresset för hållbarhet är stort. Vad betyder den här satsningen för Max varumärke?
– Den betyder mycket. Det är vår största lansering någonsin sett till antal produkter, men man ska som sagt se det lika mycket som ett hållbarhetsinitiativ, det är egentligen så projektet har vuxit fram internt. Jag tycker det är ett mycket bra exempel på att företag kan väva in hållbarhetsarbete och ansvarstagande på ett naturligt sätt i både verksamheten och i kundernas liv.

Vad säger du om responsen hittills på den vegetariska satsningen?
– Responsen har varit fantastisk, klart över förväntningarna. Vi har nog aldrig fått så mycket kommentarer och lyckoönskningar på varken tidigare produktlanseringar eller hållbarhetsinitiativ. Jag ser det som ett kvitto på att vi gör något bra och att vi driver utvecklingen framåt i en viktig och engagerande fråga.

Max samarbetar med pr-byrån JMW, reklambyrån Acne och mediebyrån Starcom.