Resumé rapporterade tidigare idag om Skånska Dagbladets artikel om det nationalistiska nätverket Nationell framtids framfart via båt i Öresund. Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad och Expo ska också ha fått tipset. Sydsvenskan gick vidare med det, men avfärdade senare, skriver chefredaktör Pia Rehnquist på Twitter. När Expo bad uppgiftslämnaren skicka en bild av Nationell framtids båt, så mottog de ett foto som ska vara hämtat från Greenpeace hemsida.

Skånskans redaktionschef Pia Lobell förklarar varför de tog upp tipset:
– Vi fick ett tips för flera veckor sedan om att Öresund skulle patrulleras av Nationell Framtid. Först när vi kollade tipset så fick vi inget napp och lade ner det. En reporter fortsatte dock med ärendet vid sidan av och när Kustbevakningen bekräftade att de fått information om detta av andra människor till sjöss så tyckte vi att det var en nyhet, säger Pia Lobell och refererar till vad Kustbevakningen säger i artikeln i Skånskan.

Hur noggranna har ni varit i faktakollen?
– Noggranna. Sen är det klart att vi rannsakar oss själva efter debatten och vi jobbar även vidare med ärendet.

Vad tänker du om att inga av de andra redaktionerna som kontaktats har nappat på tipset?
– Hur skulle vi veta att andra tidningar kontaktas? Oavsett vilket så är lägger vi aldrig någon aspekt vid vad andra gör. Vi sköter vårt nyhetsarbete utan att rådfråga övriga medier först.

En del Twitter-reaktioner har kommit in som ifrågasätter Skånskans artiklar. Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist var en av de som kommenterade. Hon skrev i lördags: ”OBS! Detta är INTE sant. Vi har fått tipset upprepade ggr och kollat noggrant. Bilden är sannolikt fejkad.”

– Jag skulle snarare vilja råda medier till att fundera på hur de ska agera i framtiden. Det gör mig oerhört förvånad att en chefredaktör för en annan tidning utan tvekan går ut på Twitter och säger att vi har fel för oss, eller Expo som dementerar en artikel vi skrivit? Är det deras sak? Svenska Dagbladet var den enda tidningen som hade den goda smaken att höra av sig och jag svarade på deras frågor.

Är du rädd för att Skånskan kan ha förlorat förtroendet bland läsarna?
– Nej. Jag är heller inte oroad över att våra läsare ser det hela som en marknadsföring av Nationell Framtid som det antytts, säger Pia Lobell.