Resumé kunde i december berätta att tidigare Patchwork-vd:n Emma Blom skulle starta sociala medier-byrån Social Industries tillsammans med kommunikationshuset Acne. Nu har byrån landat ett gäng nya kunder och medarbetare.

Bland byråns åtta uppdragsgivare märks Arla, Civilekonomerna och FCA Sweden (tidigare Fiat Group). Social Industries uppdrag här är att sprida företagens innehåll, framförallt via sociala medier.

– Det har gått snabbt. December var en intensiv pitchperiod och vi börjar se resultat av den nu med uppdrag som kommer in. Jag upplever att kunderna efterfrågar ett nyare tänk kring distribution av digitalt innehåll. Där känns det som om vi hittat rätt position, i synnerhet med vårt nära samarbete med Acne, säger Emma Blom, vd på Social Industries, i en kommentar.

Byrån har även anställt tre projektledare, en community manager och en creative director. Samtliga från Bloms tidigare byrå Patchwork.

– Vi har mycket ambitiösa målsättningar för 2016. Framför allt är vår ambition att påverka både våra kunder och branschen att våga satsa mer i sociala medier.

Här är de som anställts:
Hanna Wedin, Creative Director, tidigare cd Patchwork
David Hofman-Bang, Client Service Director, tidigare projektledare Patchwork
Cecilia Fagerlund, Account Executive, tidigare projektledare Patchwork
Johanna Rydberg, Head of Social PR & Planning, tidigare social redaktör Patchwork
Cecilia Eyem, Strategic Producer, tidigare projektledarassistent Patchwork

Social Industries sitter i Acnes lokaler på Västra Trädgårdsgatan 9.