Sydsvenskan införde ett betaldraperi i början av 2013. Gratisläsare tilläts då att läsa max 20 artiklar per månad. Men betalväggen verkar inte ha gått som planerat. Enligt Sydsvenskans analys ska det vara bättre att ha en öppen sajt.

– Vi vill ha så många besökare som möjligt, även om ganska få slog i det här betaldraperiet. Den allmänna uppfattningen på stan är att Sydsvenskan.se är en betalsajt. Så ska det inte vara. När man är i vår bransch måste man vara open minded. Det här passar oss bäst just nu, säger Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist till Resumé.

Har ni sett en minskning i trafiken?
– När vi införde betaldraperiet 2013 så minskade antalet sidvisningar lite. Det är inte så att det går dåligt digitalt - vi lägger 2015 till det bästa digitala året - men vi ser i framtiden att vi behöver växa ännu mer.

Sydsvenskan skrotade sin digitala prenumeration redan vid årsskiftet.
– Vi har för en gång skull lyckats göra det i den ordningen så ingen har betalat för sajten sedan december 2015.

Enligt Rehnquist kommer Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, vars redaktioner slogs samman i fjol, skilja ännu mer på innehåll och redigering mellan tidningarna. Prenumeranterna av papperstidningen kommer därför kunna få ta del av mer unikt material.

– Vi har under hösten 2015 gjort ett mer omfattande analysarbete hur journalistiken läses både i papper och digitalt. Då har vi kommit fram till att vi under flera år jobbat med samma material i båda kanalerna. Utvecklingen går åt andra hållet. Läsarna av papper förväntar sig en sak och läsarna av digital en annan. Vi jobbar också medvetet mer socialt, via Facebook och Twitter och lanseras i dagarna i Instant articles, säger Pia Rehnquist och fortsätter:
– Förra året lade vi kraft på sammanslagningen av redaktionerna, vilket tog mycket kraft. Nu kan vi satsa bättre. Det känns som att vi har en spännande vår framför oss.

Sydsvenskan och HD har tillsammans 155 anställda journalister.